اشعار اقبال لاهوری صلحآمیزی زبان و ادبیات فارسی را برای جهانیان به تصویر کشید
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در این همایش استادان و پژوهشگران از کشورهای ایران، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، استادان پاکستانی از دانشگاه های پنجاب، جی سی، نومل، پیشاور، بهاولپور، بلوچستان و دیگر دانشگاههای شهرهای دیگر پاکستان درباره صلح و ویژگی ایدئولوژی اقبال با نگاه ویژه به مسئله صلح جهانی سخنرانی کردند.
در مراسم افتتاحیه این همایش، فلیحه زهرا کاظمی، رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور به موضوع اندیشه های صلح آمیز علامه اقبال و فلسفه فکری او در گسترش صلح جهانی اشاره کرد و هدف برگزاری این همایش را انتشار پیام فکری و فلسفی اقبال لاهوری در مسألۀ صلح بیان کرد تا صاحبنظران از کشورهای مختلف و کشور پاکستان در این رابطه مقالات علمی خود را منتشر کنند.
برخی از عناوین مقالات استادان خارجی همایش به شرح زیر است: تأثیر مولوی بر اندیشه های صلح جویانه علامه اقبال لاهوری ( نعمت ییلدریم، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک ترکیه)، ایدئولوژی، صلح پایدار، ثبات و پیشرفت در اندیشه اقبال لاهوری (لعل پاشا آزمون از افغانستان)، بررسی دیدگاه انتقادی علامه اقبال لاهوری نسبت به تصوف و خودشناسی صلح جویانه (فرهاد درودگریان، دانشگاه پیام نور ایران)، صلح و دوستی در اسرار خودی ( نرگس جابری نسب از دانشگاه آزاد تهران جنوب)، اقبال شناسی در تاجیکستان (نورمحمد شمس از بنیاد دایره المعارف تاجیکستان)، رمزگشایی انتخاب زبان اندیشگانی علامه اقبال لاهوری در کشف ریشه های صلح آمیز زبان و ادبیات فارسی ( الهام حدادی از بنیاد سعدی ایران).
الهام حدادی کارشناس امور بینالملل بنیاد سعدی در این همایش اظهار داشت: یک جمله بدیهی در منطق اثبات شده است که بدون زبان، اندیشیدن وجود ندارد و در واقع آنچه هویت انسانی ما را نسبت به سایر موجودات متمایز میکند، زبان است. حال در بین همه زبانهای جهان، آن زبانی تا به امروز تشخص و اصالت دارد که تمدن و تاریخی چندین هزار ساله را پشت سر گذاشته باشد و در پیچ و خم تاریخ، عصاره فرهنگ، هویت، نژاد و بُنمایههای اصیل ناخودآگاه انسان را در درون ریشههای واژگان و جملات خود حفظ کرده باشد.
وی افزود: چنین زبانی توانایی تعریف انسان را به معنای آنچه ماهیت یا ماهو اوست، دارد. در واقع، قدرت واژگان آن زبان آنقدر در محور همنشینی و جانشینی ظرفیت تولید معنا یا مدلولهای بسیار دارد که هر جمله آن توانایی بیان عمیقترین مفاهیم معرفتی انسان و جهان پیرامونش را در برمیگیرد.
کارشناس امور بینالملل بنیاد سعدی، زبان فارسی را به عنوان یکی از باستانیترین زبانهای جهان که از چنین ظرفیت و توانایی برخوردار است، معرفی کرد و ادامه داد: این زبان حداقل از زمان فردوسی تاکنون، هزار سال است در میان فارسی زبانان و فارسیدانان جاری است و توانسته است با توجه به همین ظرفیت، بار اندیشه بزرگانی چون فردوسی، سعدی، مولوی و حافظ را بر دوش بکشد. به طور حتم همه شما این ضربالمثل را درباره زبان فارسی شنیدهاید که میگویند «فارسی شکر است» و قطعاً دلایل مختلف شیرین بودن زبان فارسی را میدانید.
حدادی با مطرح کردن این پرسش که موضوع علامه اقبال لاهوری و صلح چه ارتباطی با زبان فارسی و شیرینی چون شکر آن دارد؟ توضیح داد: اقبال لاهوری، علامه زمان خویش در حوزه فلسفه، منطق، عرفان و حقوق در روزگار معاصر بود. او به عمق معنای این موضوع پی برده بود که زبان مساوی اندیشه است و اندیشه و فلسفه او به اینجا رسیده بود که نیازمند واژگان و جملاتی بود که بتواند بار سنگین ادراکات معرفتی علامه اقبال را حمل کند و به بهترین، شیواترین و بلیغترین شکل به مخاطب منتقل کند.
وی، بیان کرد: علامه اقبال لاهوری با تجربه عمیق اندیشهاش، به قدرت زبان فارسی و قدرتی که واژگان چندین هزار ساله این زبان دارد، پی برد و با مطالعه و آموختن و درک عمیق آثار ادبیات فارسی، زبان اندیشیدن خویش را یافت. علامه اقبال در زبان و ادبیات فارسی به این مسئله دست یافت که این زبان، دارای هماهنگی و صلحی درونی در پیوند حروف، واژگان و جملات است و این هماهنگی چیزی جز صلح، آشتی، پیوند، مهربانی، محبت و دوستی نیست. صلح و محبتی که در جهان امروز مردم غزه و به ویژه کودکان سرزمینش شایسته آن هستند.
کارشناس امور بینالملل بنیاد سعدی اضافه کرد: حاصل هماهنگی این مفاهیم و واژگان در قالب شعر و داستان و نثر شیرین است. یعنی پیوند واژگان زبان فارسی، پیوندی صلحآمیز است و این پیوند کام اندیشه را شیرین میکند. در نتیجه اندیشیدن با زبان و ادبیات فارسی باعث میشود هماهنگی صلحآمیزی در درون ایجاد شود که این هماهنگی انسان را با اندیشهاش آشتی میدهد و انسانی که با اندیشهاش آشتی کند، دارای صلح درونی میشود و این صلح درون به جهان بیرون نیز سرایت میکند و صلح بیرونی نیز ایجاد میشود.
حدادی خاطرنشان کرد: زبان و ادبیات فارسی، زبان آشتی با جهان درون خود و جهان بیرون از خود میشود و این رازی است که علامه اقبال لاهوری به آن پی برد و شیرینی صلح درون خویش را با اشعار فارسی برای صلح جهانی به ارمغان آورد. به همین دلیل است که علامه اقبال آنقدر به این درک عمیق میرسد که با رساترین فریاد میگوید:
چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما ای جوانان عجم جان من و جان شما
غوطهها زد در ضمیر زندگی اندیشهام تا به دست آوردهام افکار پنهان شما
همایش در دانشگاه بانوان لاهور با هدف ایجاد صلح جهانی به واسطه اندیشه های اقبال لاهوری اختتام یافت.
مراسم حاشیه همایش در روز اول: دیدار با صلاح الدین اقبال، نوه دختری اقبال فرزند منیرا بانو دختر علامه اقبال و بازدید از دبستان اقبال؛ روز دوم، بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و افتتاحیه انجمن ادبی اقبال دیدار با یوسف صلاح الدین، نوه دیگر اقبال لاهوری، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کالیکوگرافی اسلامی و نمایشگاه طراحی برخی از اشعار اقبال بر روی لباسها، و بازدید از خانه مجلل و سنتی اقبال.



پایان خبر


نظر شما :