هنرمند ژاپنی مسلط به موسیقی ایرانی در تمجید از مجله «ایران»؛
ویژهنامه «موسیقی ایرانی» کاملترین متن ژاپنی در خصوص موسیقی ایرانی است
ویژهنامه «موسیقی ایرانی» به عنوان چهارمین شماره از مجله تخصصی «ایران» به زبان ژاپنی به همت رایزن فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در ژاپن رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در ادامه سلسله نشستهای تخصصی رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در ژاپن و به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، وبینار «موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی» با حضور دکتر ماساتو تانی، استادیار دانشگاه کوبه ژاپن و شخصیت هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی و دکتر دیوسالار، رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در ژاپن و بیش از ۱۳۰ نفر از دوستان و علاقهمندان ژاپنی و ایرانی برگزار شد.
در این سمینار ضمن رونمایی از چهارمین شماره از مجله تخصصی «ایران» به زبان ژاپنی با عنوان ویژهنامه «موسیقی ایرانی» و «اجرای زنده موسیقی ایرانی» در فضای مجازی زوم، دکتر دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی با اشاره به فعالیتهای متنوع و فراوان رایزنی فرهنگی در توسعه و گسترش تعاملات و همکاریهای فرهنگی دو کشور بزرگ ایران و ژاپن گفت: موسیقی ایرانی یکی از زمینههای ارزشمندی است که همواره مورد توجه مردم فرهنگ دوست ژاپن بوده است و شخصیتهای ارزشمندی از ژاپن به هنر موسیقی ایرانی تسلط دارند و در این خصوص فعالیتهای علمی و تخصصی داشتهاند و این نشست با حضور دکتر تانی یکی از شخصیتهای برجسته و مسلط به موسیقی ایرانی نیز در همین زمینه و معرفی و ایجاد شناخت از موسیقی ایرانی برپا گردیده است.
وی به انتشار ویژه نامه مجله تخصصی «ایران» با موضوع موسیقی ایرانی هم اشاره کرد و گفت: شماره چهارم مجله که در ماه گذشته توسط رایزنی فرهنگی به زبان ژاپنی با هدف ایجاد شناخت و معرفی ظرفیتهای فرهنگی و هنری کشورمان و فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی در ادامه ارائه شمارههای قبلی این مجله با موضوعات مختلف منتشر شده است، مجلهای تخصصی و تمام رنگی با کیفیت مطلوب ویژه «موسیقی ایرانی» به همراه مطالب گردشگری است که همراه با بیش از ۷۵ رمزینه و کیوآرکد (QR) در یوتیوب و آپارات برای نمایش سازها، آلات موسیقی، نماهنگها، اجراهای شخصیتها و افراد برجسته موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز و در ۱۲ عنوان و ۷۲ صفحه منتشر شده که در همین مدت کوتاه با استقبال فراوان علاقه مندان مواجه گردیده است و در این مجله نیز از فعالیتها، آموزش و خاطرات دکتر سانی و همچنین خانم ای شیای در سفر به ایران مطالبی درج و نمونههایی از برنامههای آنان در قابل کیوآرکد و رمزینه تصویری ارائه گردیده است.
در بخش دیگر این برنامه دکتر ماساتو تانی استادیار دانشگاه کوبه و شخصیت هنرمند مسلط به موسیقی ایرانی و به طور خاص سنتور، ضمن اشاره به انتشار ویژهنامه موسیقی ایرانی توسط رایزنی فرهنگی و ارائه توضیحاتی در خصوص آن گفت: این مجله به عنوان متن معرفی موسیقی و دستگاه موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی بسیار ارزشمند و بی نظیر است و بهتر از این منبع وجود ندارد و به صورت کامل و جامع تهیه شده است و به همه ژاپنیهای علاقه مند توصیه میکنم این مجله را دریافت و مطالعه نمایند.
وی افزود: روابط موسیقی ایران و ژاپن به زمانهای گذشته باز میگردد که دستگاه موسیقی ایرانی به ژاپن وارد شده بود اما معتقدم از سال ۱۹۶۰ به طور جدی موسیقی ایرانی معرفی شده است و آقای فومیئو کویزومی (Fumio Koizumi) از موسیقیدانان مطرح جهان که در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار و بعد از آن هم چندین نوبت به این کشور سفر کرده بود موسیقی، صفحه گرامافون، نوار موسیقی، کتاب موسیقی ایرانی و … را به جامعه ژاپن معرفی کرد و کتابهایی که در آن به موسیقی و خوانندگان ایرانی هم اشاره شده است تألیف کرد.
دکتر تانی ادامه داد: در یکی از این کتابها، کویزومی از موسیقی ایرانی بسیار تجلیل میکند و مینویسد: جدی می گویم که بهترین موسیقی جهان، موسیقی ایران هست. بعد از آن پروفسور گِنئیچی تسوگه از دانشگاه هنر زیبا و موسیقی توکیو، موسیقی جاده ابریشم، از جمله ایران را معرفی کرد و در نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ هم یوشیفوسا سِکی ایران شناس دانشگاه توکای نسبت به معرفی موسیقی ایرانی اقدام نمود.
استاد دانشگاه کوبه به سفر خود به ایران در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ و آشنایی و یادگیری هنر موسیقی ایرانی و ساخت دستگاه موسیقی اشاره کرد و افزود: در این دوران علاوه بر من، هنرمندان دیگری هم به فعالیت و یادگیری موسیقی ایرانی پرداختند که در گسترش و معرفی این موسیقی در ژاپن بسیار مؤثر بوده است.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی به معرفی و تشریح دستگاهها، تحریر، نت، خوانندگی، ریزپرده ها، ریتم، ضرب آهنگ و … به عنوان محورهای موسیقی ایرانی پرداخت و تصریح کرد: موسیقی ایرانی بخشی از وجود و جز زندگی من شده است که نمیتوان وصف بی نظیر آن را توضیح داد. کویزومی هم گفته بود در آخر عمر خود میخواست همواره موسیقی ایرانی را گوش کند و من هم تصور نمیکردم تا این مقدار به این موسیقی وابسته شوم.
بخش بعدی این سمینار نیز به اجرای زنده چند قطعه سنتور در دستگاه شور و آرام اختصاص یافت که توسط دکتر تانی هنرمند برجسته ژاپنی به اجرا در آمد و با استقبال فراوان مخاطبان و میهمانان مواجه گردید و در پایان نیز به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

پایان خبر /


نظر شما :