آزمون دانش زبانی تدریس (داتفا)

تعداد بازدید:۹۲۰

آزمون دانش تدریس زبان فارسی (داتفا) معیار و ملاک مناسب برای تشخیص دانش مدرسان و پیشرفت آنهاست. این آزمون بر پایة چارچوب‌های بین‌المللی آموزش زبان طراحی شده است و هدف آن کمک به مدرسان زبان است تا جایگاه شغلی و مهارت‌های خود را شناسایی کنند، برای ارتقای مهارت‌های خود برنامه‌ریزی کنند و فعالیت‌های لازم را برای رسیدن به اهداف خود بشناسند و به کار گیرند. این آزمون‌ها به طور مداوم براساس تحلیل نتایج آزمون‌های پیشین بازارزیابی می‌شوند.

کلیۀ بخش‌های این آزمون براساس آزمون‌های زبان ESOL [1]دانشگاه کمبریج طراحی شده است که از سال 1913 آزمون‌های زبان انگلیسی را برای گویشوران زبان‌های دیگر تهیه می‌کند. از جمله فعالیت‌های بنیاد سعدی برگزاری آزمون‌های گسترده از جمله آزمون داتفا، ارائة گواهی‌نامه و مدارک آموزش زبان فارسی به افراد واجد شرایط است.

آزمون داتفا به منظور سنجش دانش مدرسان زبان‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان طراحی شده‌است و دانش آنها نسبت به مفاهیم مرتبط با زبان، استفاده از زبان و تدریس آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون دارای ۵ حوزه یا بخش است. چینش و ترتیب خاصی برای این ۵ حوزه در نظر گرفته نشده‌است و آزمون‌دهندگان می‌توانند هربار در آزمون یک یا چند حوزه شرکت کنند. به غیر از آزمون عملی دانش تدریس، سایر آزمون‌ها به‌صورت عینی و معمولاً در قالب پرسش‌های چندگزینه‌ای و وصل‌کردنی طراحی می‌شوند. هر حوزه شامل ۸۰ پرسش است و برای پاسخ‌گویی به هر حوزه ۸۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده‌است. تمامی پرسش‌ها در این آزمون امتیاز برابر دارند و در قالب‌های وصل‌کردنی، چندگزینه‌ای، مرتب‌سازی و پیداکردن جواب نامرتبط طرح شده‌اند. برای شرکت در این آزمون، به هیچ نوع پیشینه حرفه‌ای (مانند سابقه تدریس) نیازی نیست، اما توصیه می‌شود که حداقل دانش زبانی شرکت‌کنندگان، سطح میانی باشد. سامانه الکترونیکی ثبت‌نام و اعلام نتایج آزمون داتفا در بنیاد سعدی طراحی و به بهره برداری رسیده‌است. کارت بین المللی صلاحیت مربی‌گری آزمون داتفا سه درجه دارد. افرادی که در حوزة ۱ آزمون شرکت می‌کنند و نمرة قبولی به دست می‌آورند کارت صلاحیت مربی‌گری درجة ۳ را دریافت می‌کنند؛ افرادی که حوزة ۱، ۲ و ۳ را با موفقیت می‌گذرانند کارت صلاحیت مربی‌گری درجة ۲ را دریافت می‌کنند؛ و افرادی که هر پنج حوزه را با موفقیت می‌گذرانند کارت صلاحیت مربی‌گری درجة ۱ را به دست می‌آورند. کارت مربی‌گری آزمون داتفا نشانگر صلاحیت مدرسان در زمینة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است و با ارائة این مدرک می‌توانند در اقصی نقاط جهان به فعالیت‌های آموزشی بپردازند.

ویژگی‌های اصلی:

این آزمون در ۵ حوزه اجرا می‌شود:

۱. زبان و پیشینه یادگیری و آموزش آن

۲. طراحی درسی و استفاده از منابع آموزش زبان

۳. مدیریت فرایند آموزش و یادگیری

۴. زبان‌آموزان غیربزرگسال

۵. آزمون کاربردی دانش تدریس

آزمون داتفا برای همة افراد علاقه‌مند به آموزش زبان فارسی طراحی شده است. این افراد ممکن است تجربة آموزش زبان فارسی را داشته باشند و ممکن است در این زمینة حرفه‌ای تازه وارد باشند. تمامی داوطلبان آموزش زبان فارسی و علاقه‌مندان به شرکت در آزمون داتفا به شرکت در دورة تربیت مدرس تکمیلی بنیاد سعدی تشویق می‌شوند زیرا برای موفقیت در آزمون داتفا سودمند هستند. این آزمون برای مدرسان در هر سطح و پایه‌ای قابل برگزاری است. مدرسان در حین خدمت و یا پیش از خدمت، مدرسان همة مقاطع تحصیلی دبستان، دبیرستان یا بزرگسالان، مدرسان زبان بومی و غیربومی، مدرسانی که پس از تدریس دروس تخصصی می‌خواهند به تدریس زبان خارجی / دوم بپردازند و یا مدرسان زبانی که می‌خواهند دروس تخصصی را تدریس کنند، می‌توانند مخاطبان این آزمون باشند.

حوزه های اصلی آزمون دانش تدریس زبان فارسی (داتفا)

ملاک های ارزیابی در آزمون دانش تدریس زبان فارسی (داتفا)

 

زمان برگزاری این آزمون هر سال در صفحات مجازی بنیاد سعدی (وبگاه، اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام و واتساپ) به اطلاع علاقه مندان می رسد.


[۱] English Speakers of Other Languages

آخرین ویرایش۱۹ مرداد ۱۴۰۰