گفتگوی خبرگزاری تسنیم با معاون بین الملل بنیاد سعدی
معاون بینالملل بنیاد سعدی از کاهش متقاضی برای فراگیری زبان فارسی در برخی از کشورها خبر داد و گفت: طبق سند چشمانداز قرار است تعداد فارسیآموزان تا سال ۱۴۰۰ دو برابر شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گسترش زبان فارسی در دنیای جدید با ویژگیهای خاص خود، کار آسانی نیست و نیازمند ساز و کار جدیدی است. اگر نگاهی به فعالیتهای دیگر کشورها در این زمینه بیندازیم، خواهیم دید که حتی در همین کشورهای همسایه و نزدیک نیز برنامهریزی منسجم و بودجه قابل توجهی برای گسترش زبان و به تبع آن فرهنگ، در نظر گرفته شده است؛ برنامههای مستمر و مداومی که هدفی جز افزایش تعداد زبانآموزان زبان مورد نظر ندارند. زبان، مهمترین عامل در انتقال فرهنگ هر ملتی به شمار میآید، از این جهت کشورهای بسیاری بعد از جنگ جهانی دوم برای گسترش فرهنگشان پای در این عرصه نهادند.
گسترش آموزش زبان فارسی نیز هرچند مسبوق به سابقه است، اما نتیجه کار در مقایسه با کشورهایی که با توانی بیشتر وارد میدان عمل شدهاند، رضایتبخش نیست. نداشتن برنامه منسجم برای این امر، نداشتن بودجه کافی، عدم درک اهمیت این موضوع از سوی برخی از مسئولان در برخی از دورهها و ... از جمله دلایل عدم توفیق کامل در این زمینه است. با توجه به همین سابقه، بنیاد سعدی تدوین سند راهبردی برای 10 منطقه از جهان را در دست گرفت تا با بررسی وضعیت 35 کشور مطرح در این مناطق دهگانه، نقاط قوت و ضعفها مشخص شده و با توجه به آن، برنامه مشخصی برای گسترش زبان فارسی در نظر گرفته شود.
این سند اخیراً آماده شده و قرار است براساس آن، استانداردسازی در مسیر آموزش زبان فارسی صورت گیرد. پس از تدوین این سند و بررسی وضعیت کشورهای مختلف در این زمینه، قرار است تا در یک برنامه پنج ساله، تعداد فارسیآموزان دو برابر شده و کتابهای مورد استفاده همسان شود. علاوه بر این، آزمون «بسندگی»، آزمونی مشابه تافل، در کشورها و مناطق مختلف برگزار میشود تا سطح علمی افراد متقاضی در این زمینه مشخص شود. در واقع، این سند که اخیراً آماده شده است، قصد دارد شیوهای استاندارد و با برنامه برای آموزش زبان فارسی در نظر گیرد تا نتیجه کار، قابل قبولتر باشد. تسنیم به همین منظور، با سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بینالملل بنیاد سعدی، به گفتوگو پرداخت. جزئیات این سند در این گفتوگو مطرح شده که به این شرح است:
.png)


نظر شما :