در نشست «بهره مندی از فناوریهای نو در آموزش زبان فارسی» مطرح شد:
هدف بنیاد سعدی ارائه دیجیتال محتوای آموزش زبان فارسی است
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این نشست، فاطمه نامی، مدیر واحد رشد، نوآوری و یادگیری الکترونیک بنیاد سعدی با اشاره به اینکه تمرکزم بر مرکز رشد، نوآوری و یادگیری الکترونیک بنیاد سعدی در استفاده از فناوریهای دیجیتال برای گسترش فارسیآموزی است، گفت: رشد شتابان بسترهای فناوری این امکان را برای بهرهمندی از آنها در حوزه آموزش فراهم کرد و ماجرای کرونا همه ما را وادار کرد که دنبال آموزش مجازی باشیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر به کمک آموزش مجازی میتوانیم دورههای برخط غیرهمزمان داشته باشیم، افزود: دسترسی به این دورهها برای افراد خیلی راحت است و نیازی به دسترسی مستقیم به آموزگار نیست و در کنار اینها امکان قرار دادن محتوای دیجیتال وجود دارد.
نامی با اشاره به اینکه ما در بنیاد سعدی در استفاده از فناوریهای دیجیتال دو مخاطب کلی داریم، عنوان کرد: بخش اول مخاطبان ما فارسی آموزان هستند و باید امکان فارسی آموزی را برای این مخاطبان در سراسر جهان بالا ببریم. بخش دوم مخاطبان نیز مدرسان ایرانی و غیر ایرانی هستند؛ چرا که حضور در بنیاد یا دانشگاه برای آموزش حضوری بسیار دشوار است، اما فناوریهای برخط این موضوع را برای ما تسهیل کردند و میتوانیم افراد را با استفاده از سیستم برخط نامنویسی کنید و دورههای مختلف را به شکل همزمان و غیرهمزمان ارائه کنیم و مخاطبان خود را گسترش دهیم.
مدیر واحد رشد، نوآوری و یادگیری الکترونیک بنیاد سعدی در رابطه با مخاطبان فارسی آموز داخل و خارج ایران بیان کرد: هدف ما این است که محتوای آموزشی را که به شکل فیزیکی ارائه میشود، مجازی کنیم؛ چون به عنوان مثال، کتابفروشی خوبی در کشوری مانند هندوستان و ارمنستان نداریم. بنابراین، امروزه ارائه فیزیکی محتوا خیلی دشوار و هزینهبر است و ارائه محتوای الکترونیکی را با جدیت در مرکز رشد دنبال میکنیم و مفتخرم بگویم که برای دوره نوآموز توانستیم محتوای دیجیتال را نیز ارائه کنیم.
نامی درباره بستر آموزشی «سیتفا» تشریح کرد: محتوای مربوط به دوره مقدماتی به شکل یک بستر برخط به نام «سیتفا» تهیه شده که به زودی از آن رونمایی میکنیم. سیتفا بستری بسیار جامع است که انواع و اقسام دسترسیهای آموزشی را برای مخاطبان بیرون از ایران فراهم میکند و البته امکان ثبتنام و پرداخت ارزی نیز در آن وجود دارد.
مدیر واحد رشد، نوآوری و یادگیری الکترونیک بنیاد سعدی با بیان اینکه نیازمند نرمافزار فارسی آموزی هستیم، افزود: نرمافزارهای زبان آموزی بسیاری برای زبانهای مختلف وجود دارد و برای زبان فارسی امکان پیدا کردن نرمافزاری جامع سخت است؛ البته تعدادی وجود دارند که روی بعضی مهارتها تکیه میکنند، اما آنچه را که میخواهیم، ارائه نمیکنند. ما با این هدف، طرحی را آغاز کردیم که پروپوزال آن تمام و نهایی شده و کارشناسان بخش آموزش در حال برگزاری کمیتههایی هستند که بتوانیم محتوا و بخشبندیهای این اپلیکشن را نهایی کنیم و اگر این را به سرانجام برسانیم، امیدواریم مرحله بعدی ارائه محتوای جامع و بستن قرارداد با شرکتی در این رابطه باشد.
نامی با اشاره به اینکه رویکرد ما برای مدرسان و علاقهمندان آموزش زبان فارسی برگزاری دورههای مهارت افزایی است، عنوان کرد: با برگزاری این دورهها امکان مهارت افزایی را برای این عزیزان فراهم میکنیم و به آنها امکان تولید محتوا میدهیم. مدرسان خط مقدم آموزش هستند و به سادگی میتوانند با هوش مصنوعی یا بسترهای دیجیتال در دسترس محتوای دیجیتال خود را تقویت و تولید کنند.
او درباره استفاده از فناوری در آموزش زبان فارسی گفت: ما ضبط این دوره را آغاز کردیم که این هم به صورت برخط غیرهمزمان خواهد بود و امیدوارم تولید ویدئوها و تعریف آزمونها تا پایان تابستان به سرانجام برسد.
مدیر واحد رشد، نوآوری و یادگیری الکترونیک بنیاد سعدی با بیان اینکه دوره آزمون سازی خیلی برای مدرسان بسیار نیاز است، افزود: آزمون سازی برای رشتههای مختلف خیلی محل بحث بوده و در این زمینه مقداری عقب هستیم و اطلاعات مدرسان خیلی محدود است و به شدت به چنین دورهای احتیاج دارند و خوشبختانه کلید تولید دوره برخط غیرهمزمان نیز آغاز شده و امیدواریم تا پایان تابستان یا پاییز آن را به سرانجام برسانیم.



نظر شما :