معاون آموزشی پردیس بینالملل دانشگاه علومپزشکی ایران مطرح کرد؛
بنیاد سعدی، حلقه مفقوده آموزش زبان فارسی به دانشجویان علوم پزشکی را کامل کرد
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، مامک افتخاری، معاون آموزشی پردیس بینالملل دانشگاه علومپزشکی ایران در یازدهمین گردهمایی موسسههای فعال در زمینه آموزش زبان فارسی درباره ضرورتهای ایجاد تفاهم نامه بین بنیاد سعدی و این دانشگاه گفت: معمولاً به دانشجویان عزیز از طریق مؤسسه دهخدا آموزش داده میشد. بعد از یکی دو سال، این روند تغییر کرد و ما از مدرسانی که در بنیاد سعدی آموزش دیده بودند و گواهینامهای داشتند که به دانشجویان غیرایرانی آموزش دهند، برای زبانآموزی استفاده میکردیم و این روند همچنان ادامه دارد.
افتخاری افزود: با افزایش تعداد دانشجویان و نیاز به حضور، متوجه شدیم که یک حلقه مفقوده وجود دارد. این دانشجویان زبانآموزی و سوادآموزی فارسی را یاد میگیرند، اما آن مهارت کافی که به عنوان یک دستیار بتوانند بر بالین بیمار حاضر شوند و با او ارتباط برقرار کنند، وجود ندارد. واقعیت این است که این مهارت هم نیاز به همدلی دارد و هم شامل اصطلاحات خاصی است که ممکن است تنها در بستر بیمار استفاده شود و در کتابها یا متون دیگر وجود نداشته باشد.
او ادامه داد: به همین دلیل، چون تنها مرجع معتبر برای دانشگاه علوم پزشکی ایران بنیاد سعدی بود، من به شخصه از پارسال دست به سوی این بنیاد دراز کردم و خواستم که این حلقه مفقوده را برای ما پر کند.
معاون آموزشی پردیس بینالملل دانشگاه علومپزشکی ایران افزود: در مقطعی که دو سالونیم دانشجو درس علوم پایه میخواند، وارد یک مقطع ترانزیشنال میشود و در مقطع فیزیوپاتولوژی کمی با اصطلاحات انگلیسی و همزمان فارسی آشنا میشود. اما بعد از سال چهارم باید به بالین بیمار برود و باید توانمند باشد که بتواند هم شرح حال بیمار را بگیرد، هم با همیار بیمار ارتباط برقرار کند، هم بتواند با پرستاری که به زبان انگلیسی تسلط زیادی ندارد، ارتباط بگیرد و هم بتواند شرح حال پزشک را به زبان فارسی در پرونده بیمار بنویسد.
او در رابطه با ضرورتهای ایجاد تفاهم نامه با بنیاد سعدی گفت: مسائل ذکر شده منجر به این تفاهمنامهای شد که خدا را شکر در چند هفته گذشته با همت بزرگواران در این بنیاد به ثمر رسید و امضا شد. امیدوارم که اولین دوره آموزشی و سپس آزمونی که مورد تأیید بنیاد است برای این گروه برگزار شود.
افتخاری یادآوری کرد: ما یک خط قرمز را در آموزش دانشگاه لحاظ کردهایم؛ بدین معنا که از این به بعد هر دانشجویی که میخواهد وارد مقطع بالینی شود، اگر نتواند آزمونی را که بنیاد سعدی برگزار میکند و شامل سوالات نوشتاری و تشریحی است، بگذراند، موظف است در همان مقطع قبلی بماند تا این توانمندی را به دست بیاورد.



نظر شما :