با حضور استادان زبان فارسی کشور هند؛

دوره دانش افزایی ادبیات معاصر بنیاد سعدی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۲ کد : ۴۶۷۱ رویدادهای داخلی
تعداد بازدید:۲۵۹
به منظور معرفی ادبیات معاصر فارسی و مطالعات نقد ادبی، سبک شعر و داستان نویسی معاصر ایران، « دوره دانش‌افزایی ادبیات معاصر فارسی و مطالعات نقد ادبی ویژه استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های هند» در بنیاد سعدی با همکاری گروه زبان و‌ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دوره دانش افزایی ادبیات معاصر بنیاد سعدی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در نشست افتتاحیه این دوره، محسن ایمانی، رییس دانشکده علوم انسانی؛ محمدرضا محمدی، معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس؛  نجمه دری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛ غلامحسین غلامحسین زاده، رییس انجمن زبان و ادبیات فارسی و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛ ناصر نیکوبخت، رییس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛ حسینعلی قبادی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛ سعید بزرگ بیگدلی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛ زینب صابرپور، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس؛  شهروز فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی؛ سیدعلی موسوی زاده، مشاور رییس بنیاد سعدی؛ الهام حدادی، کارشناس شبه قاره بنیاد سعدی و دبیر اجرایی دوره و استادان هندی زبان فارسی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، فلاحت پیشه اظهار کرد: زبان فارسی پل ارتباطی میان ما و هند است و باید از این فرصت استفاده کنیم. امیدوارم استادان هندی محترمی که امروز اینجا هستند از این فرصت نهایت استفاده را کرده باشند.

وی ادامه داد: برگزاری این دوره با دانشگاه‌ها و نهادهای دیگر دستاوردهای فراوانی را داشت و امیدواریم این حرکت رو به جلو و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و بنیاد سعدی ادامه پیدا کند تا ثمرات اثربخشی را برای کشورمان و کشورهای که با ما در تعامل هستند، ازجمله کشور هند به همراه داشته باشد.

دانشگاه تربیت مدرس خط قرمزی در خدمت به زبان فارسی ندارد

در ادامه غلامحسین غلامحسین‌زاده، رییس انجمن زبان و ادبیات فارسی و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس نیز بیان کرد: دانشگاه تربیت مدرس برای خدمت به زبان فارسی هیچ محدودیت و خط قرمزی ندارد.

وی با اشاره به خدمات مفیدی که بنیاد سعدی در این سال‌ها به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان داشته است، گفت:  پیشنهاد من این است که برای استادان زبان فارسی کشورهای مختلف کلاس مجازی برگزار کنیم و سپس آنها را برای شرکت در دوره‌های دانش‌افزایی حضوری به ایران دعوت کنیم تا نقص‌های احتمالی که ممکن است در دوره‌های مجازی وجود داشته است، برطرف کرده و آموزش عالی را تکمیل کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ثمرات این دوره‌ها بسیار زیاد است و کسانی که برای چند روز به ایران می‌آیند به اندازه چند سال در زبان فارسی پیشرفت می‌کنند. لذا این ارتباط باید گسترش پیدا کند و ما در دانشگاه تربیت مدرس این آمادگی را داریم که در دوره‌های ترمی اساتید و دانشجویان را بپذیریم. این به آن معناست که دوره‌ها نه فقط برای ۱۰ تا ۱۵ روز بلکه به طول یک ترم انجام شود که قطعاً فایده ماندگارتری را خواهد داشت.

در پاسخ به این پیشنهاد فلاحت‌پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی اظهار کرد: این برنامه‌ ها نیز جزو برنامه‌های بنیاد سعدی است و برای اعزام ترمیک اساتید و دانشجویان با دانشگاه‌های کشور در حال مذاکره هستیم.

دوره‌های دانش‌افزایی بسیار ثمربخش است

دیگر سخنران این نشست، سعید بزرگ بیگدلی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس بود که بیان کرد: دوره‌های دانش افزایی بسیار پر ثمر است و امیدواریم با همت بنیاد سعدی و در همکاری با همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تربیت مدرس تداوم پیدا کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس این آمادگی را دارد تا این دوره‌های فرامطالعاتی این دوره‌ها را برای همه فارسی آموزان به ویژه استادان برگزار کند. این دوره‌ها می‌تواند برای استادان عزیز ما معیاری برای ارتقای سطح علمی‌شان باشد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: در پاکستان ما مشابه این کار را با همکاری دانشگاه‌های پاکستان و مرکز تحقیقات فارسی پاکستان در گذشته انجام داده بودیم.

«هند»؛ نماد عالم ملکوت در ادب فارسی

در ادامه، حسینعلی قبادی دیگر استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار کرد: هند نماد عالم ملکوت در ادب فارسی است و ما نیز زمانی که در حضور اساتید هندی زبان فارسی هستیم این معنویت را احساس می‌کنیم.

وی افزود: ادبیات فارسی نه به جهت اینکه زبان ایرانیان است بلکه به این جهت که زبان انسانیت است باید گرامی داشته شده و گسترش پیدا کند.

این استاد دانشگاه با بیان نقطه نظراتی برای افزایش هرچه بیشتر بازدهی دوره‌های دانش‌افزایی استادان زبان فارسی گفت: عمده دغدغه استادان هندی بر اساس مطالعات ما  فهم ادبیات فارسی است اما به نظر من باید شما به سلاح دیگر مسلح شوید که بتوانید خودتان فارسی را بفهمانید و این سلاح مسلط شدن به نقد ادبی  است.

برگزاری 65 دوره دانش‌افزایی در دانشگاه تربیت مدرس

ناصر نیکوبخت، رییس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی نیز در این نشست گفت: مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس سابقه طولانی در دوره‌های دانش‌افزایی دارد و نزدیک ۶۵ دوره دانش افزایی تنها در دوره دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده است که این تجربه بسیار خوب و موفقی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیشتر استادان ما هم دوره‌های زبان فارسی را در خارج کشور داشتند و لذا ما ارتباط بسیار خوبی با کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور داشتیم. تربیت مدرس نخستین دانشگاهی است که برای دوره‌های دانش افزایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برنامه مصوب از وزارت علوم داشته است.

رییس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد: گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس خودش را وقف گسترش آموزش فارسی کرده است و این را به عنوان یک وظیفه برای خود تلقی می‌کنیم و از هیچ کمکی در این زمینه فروگذار نیستیم.

ارتباط هند با زبان فارس محدود به گذشته نیست

 زینب صابرپور دیگر استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: پیوند ادبیات فارسی و هندوستان تنها محدود به دوره‌های گذشته نیست و این احساس پیوستگی در طول تاریخ هزار ساله ادبیات فارسی باقی بوده است و امیدوارم این دوره‌ها به ادامه آن کمک کند.

الهام حدادی، دبیر اجرایی دوره ضمن برشمردن اهمیت آشنایی با ادبیات معاصر و مطالعات نقد ادبی در جامعه دانشگاهی هند، بر لزوم برگزاری چنین برنامه‌های دانش افزایی در راستای بروزرسانی کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های هند تاکید کرد.

نجمه دری، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس نیز در پایان نشست ابراز امیدواری در برگزاری موفقیت آمیز دوره دانش افزایی استادان هندی در دانشگاه تربیت مدرس داشت و بر لزوم همکاری دوجانبه با توجه به زمینه مساعد همکاری بین دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سعدی تاکید کرد.

پایان خبر

کلیدواژه‌ها: هند استادان زبان فارسی دانشگاه هند دانشگاه تربیت مدرس ادبیات معاصر ایران آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان


( ۱ )

نظر شما :