آموزش زبان فارسی در ارمنستان آسیب شناسی شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، سید محمدرضا دربندی، معاون بینالملل بنیاد سعدی، هفته گذشته با سفر به ارمنستان، در جریان آموزش زبان و ادبیات فارسی در این کشور قرار گرفت.
وی در این سفر خود با حضور در مراکز آموزش زبان فارسی ارمنستان با برخی از شخصیتهای فرهنگی و علمی این کشور نیز دیدار و گفتوگو کرد. آنچه در ادامه میآید، مختصری از گزارشهای این بازدیدها و گفتوگوهاست.
بازدید از مدارس فارسیآموز ایروان
سید محمدرضا دربندی، معاون بینالملل بنیاد سعدی در سفر خود به کشور ارمنستان با حضور در مدارس 200 و 136 شهر ایروان، ضمن دیدار و گفتوگو با مدیران این مدارس، از کلاسهای آموزش زبان فارسی بازدید به عمل آورد و با نحوه آموزش معلمان، کتب آموزشی و میزان تسلط فراگیران با زبان فارسی آشنا شد.
دربندی در دیدار با خالاپیان، مدیر مدرسه 200 شهر ایروان، ضمن بیان فعالیتهای بنیاد سعدی برای ترویج زبان فارسی، آمادگی این بنیاد را برای حمایت بیشتر از مدارس فارسیآموز و آموزش مستمر معلمان زبان فارسی اعلام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، معلم، کتاب و دانشآموز را سه ضلع فرآیند آموزشی دانست و با بیان اینکه با تلاش رایزنی فرهنگی ایران و تصویب وزارت آموزش ارمنستان، کتاب زبان فارسی ایران برای آموزش در مدارس ارمنستان رسمیت یافته و مشکل کتاب حل شده است، بر برنامهریزی برای حل مشکلات آموزشی معلمان و آموزشهای ضمن خدمت آنان تأکید و از مدیران مدارس خواست تا با تکنیکهای آموزشی و کمکآموزشی، انگیزه و اشتیاق دانشآموزان را برای یادگیری زبان فارسی افزایش دهند.
در ادامه این دیدار نیز خالاپیان، مدیر مدرسه 200 ایروان، از فعالیت های آموزشی مدرسه برای ترویج زبان فارسی سخن گفت و به پارهای از مشکلات از جمله نیاز معلمان به آموزش مستمر و استفاده از تکنولوژیهایی مانند آزمایشگاه زبان برای گسترش صحیح زبان فارسی تأکید کرد.
وی همچنین از تلاشهای رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان در دو سال گذشته برای حمایت از مدارس فارسیآموز تقدیر و حمایتهای این رایزنی را بهترین مشوق مدارس برای ادامه فعالیت در حوزه زبان فارسی ارزیابی کرد.
در ادامه این دیدار معاون بینالملل بنیاد سعدی با حضور در دو کلاس که آموزش زبان فارسی در آنها جریان داشت، از نزدیک با روند آموزشی، میزان آشنایی فراگیران با زبان فارسی و میزان تسلط معلمان با مسایل آموزشی آشنا شد.
دربندی همچنین با حضور در مدرسه 136 ایروان، ضمن دیدار با تونیان، مدیر این مدرسه، از این مدرسه که توسط یکی از خیّران ایرانی بازسازی شده است، بازدید و از نزدیک با دانشآموزان کلاس زبان فارسی گفتوگو کرد و با میزان تسلط آنان به آموختههایشان آشنا شد.
وی در این مدرسه پیشنهاد کرد که جریان آموزش زبان فارسی در مدرسه 136 نیز رسمی شده و از حالت اختیاری خارج شود. در پایان مقرر شد این موضوع از سوی مدیریت مدرسه در هیأت امنای آن مطرح شود و برای تصویب آن پیگیری لازم صورت پذیرد.
دیدار با رییس مرکز ایرانشناسی در قفقاز
معاون بینالملل بنیاد سعدی همچنین در محل رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان با آساطوریان، رییس مرکز ایرانشناسی در قفقاز و یکی از ایرانشناسان ارمنستان دیدار و گفتوگو کرد.
طرفین در این دیدار ضمن بررسی فعالیتهای ایرانشناسی و زبان فارسی در گذشته، در خصوص زمینههای گسترش زبان فارسی در مدارس، دانشگاهها و کلاسهای آزاد زبان فارسی بحث و گفتوگو و در خصوص ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در یکی از دانشگاههای ارمنستان مذاکره کردند.
در پایان این دیدار مقرر شد که زمینههای ایجاد این کرسی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و در صورت مساعد بودن فضا، کمکهای لازم از سوی بنیاد سعدی ارایه شود.
دیدار با مدیران و معلمان مدارس فارسیآموز
سید محمدرضا دربندی، معاون بینالملل بنیاد سعدی به ارمنستان در ادامه سفر خود به ارمنستان، وی با مدیران و معلمان مدارس فارسیآموز دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این جلسه که با حضور مجید مشکی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، گاسپاریان، معاون آموزش شهرداری ایروان، ثریا خرمی، کارشناس منطقه آسیای مرکزی و قفقاز بنیاد سعدی و مدیران و معلمان مدارس فارسیآموز ایروان (دوین، کارپی و گارنی) برگزار شد، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن معرفی متقابل حاضران در جلسه، گزارش مختصری از وضعیت آموزش زبان فارسی در ارمنستان را ارایه داد.
در ادامه دربندی در سخنانی ضمن تشریح کارکردها و فعالیت بنیاد سعدی برای ترویج زبان فارسی، به ارزش شغل معلمی و اهمیت زبان فارسی اشاره کرد و در ادامه به توضیح سه عنصر اساسی در امر آموزش یعنی معلم، دانشآموز و کتاب آموزشی پرداخت و موانع پیش روی هر یک از این سه رکن را تشریح کرد.
معاون بینالملل بنیاد سعدی در این جلسه همچنین نسبت به برگزاری جلسات انتقال تجربیات تدریس زبان فارسی و آسیبشناسی آموزشی تدریس توسط معلمان مدارس به صورت ماهانه تأکید کرد.
در ادامه این نشست مدیران و معلمان مدارس فارسیآموز نیز ضمن تقدیر از فعالیتهای انجام شده توسط رایزنی فرهنگی ایران در ساماندهی امر آموزش زبان فارسی در ارمنستان، به برخی اقدامات ضروری برای بهرهمندی هر چه بیشتر از ظرفیتهای موجود در ارمنستان در حوزه زبان فارسی پرداختند و حمایت و پشتیبانی بیشتر بنیاد سعدی را خواستار شدند.
دیدار با معلمان کلاسهای فارسی مسجد کبود ایروان
معاون بین الملل بنیاد سعدی همچنین ضمن حضور در مسجد کبود ایروان و بازدید از کلاس آزاد آموزش زبان فارسی در این مسجد، با معلمان این کلاسها دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این جلسه که با حضور مجید مشکی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، ثریا خرمی، کارشناس منطقه آسیای مرکزی و قفقاز بنیاد سعدی و ظهرابیان، یرانوهی، آبگاریان و بابائیان، مدرسان زبان فارسی کلاسهای مسجد کبود برگزار شد، رایزن فرهنگی کشورمان، از وضعیت آموزشی کلاسهای آزاد زبان فارسی در ارمنستان، گزارشی را ارایه داد.
سپس سید محمدرضا دربندی در سخنان خود به تشریح اقدامات بنیاد سعدی برای نشر زبان فارسی در میان علاقمندان در سراسر جهان پرداخت و به نقشه جامع بنیاد برای ارایه آموزشهای صحیح و لازم به علاقمندان زبان فارسی اشاره کرد و آینده کلاسهای آزاد آموزش زبان فارسی را امیدوارکننده دانست.
معاون بینالملل بنیاد سعدی در این جلسه با اهدای مجموعه کتب آموزشی جدید در عرصه زبان و ادبیات فارسی به کتابخانه مسجد جامع کبود ایروان، نسبت به برگزاری جلسات انتقال تجربیات تدریس زبان فارسی و آسیبشناسی آموزشی تدریس به صورت هفتگی و ماهانه تأکید کرد.
در این نشست همچنین مدرسان کلاسهای زبان فارسی مسجد کبود ایروان، برخی از نیازها و مشکلات سیستم آموزش زبان فارسی را متذکر شدند که مقرر شد برای رفع این مشکلات از سوی بنیاد سعدی برنامهریزی و چارهاندیشی لازم صورت پذیرد.
برگزاری نشست با اساتید زبان فارسی دانشگاه دولتی ایروان
در ادامه دیدارهای معاون بینالملل بنیاد سعدی در ارمنستان، سید محمدرضا دربندی با حضور در کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان، ضمن بازدید از کلاسهای آموزش زبان فارسی این دانشگاه، با اساتید این کرسی دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این دیدار وسکانیان، رییس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان، ضمن قدردانی از حضور هیأت بنیاد سعدی در کرسی ایرانشناسی، به معرفی اساتید و فعالیتهای کرسی ایرانشناسی پرداخت.
پس از آن مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، ضمن معرفی مختصر بنیاد سعدی، به معارفه هیأت بنیاد سعدی پرداخت و سپس همکاریهای خوب رایزنی فرهنگی ایران و کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان را تشریح کرد.
سپس معاون بینالملل بنیاد سعدی نیز به معرفی این بنیاد، علت تشکیل و فعالیتهای آن در سراسر جهان پرداخت و کشور ارمنستان را یکی از کشورهای ویژه و هدف برای بنیاد سعدی اعلام و از ظرفیتهای خوب ارمنستان در حوزه ایرانشناسی و زبان فارسی ابراز رضایت کرد.
وی در ادامه جلسه به زمینههای همکاری بنیاد سعدی و کرسی ایرانشناسی اشاره کرد و ارایه فرصتهای مطالعاتی به اساتید کرسی ایرانشناسی، استمرار دورههای دانشافزایی در ایران، ارایه فرصتهای تحصیلی در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا، چاپ کتب مورد نیاز به صورت مشترک خرید و ارسال کتب مورد نیاز کرسی را از جمله این زمینههای همکاری دانست.
در ادامه تنی چند از اساتید حاضر در نشست، نقطه نظراتی را در خصوص زبان فارسی و ایرانشناسی در ارمنستان ارایه دادند. در پایان هم مقرر شد تا زمینههای همکاری بنیاد سعدی و کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و از فرصتهای پیش رو نهایت استفاده صورت پذیرد.
دیدار با رییس دانشکده شرقشناسی دانشگاه دولتی ایروان
سید محمدرضا دربندی، معاون بینالملل بنیاد سعدی در ادامه سفر خود به ارمنستان با حضور در دانشگاه دولتی ایروان، با ملیکیان، رییس دانشکده شرقشناسی این دانشگاه دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار طرفین در خصوص امکانات و فعالیتهای دانشکده شرقشناسی و کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در حوزه زبان فارسی بحث و تبادل نظر کردند.
همچنین در این دیدار دربندی در سخنانی ضمن تقدیر از فعالیتهای صورت گرفته در دانشکده شرقشناسی و کرسی ایرانشناسی، پیشنهاد کرد که در کنار کرسی ایرانشناسی، کرسی زبان فارسی یا رشته زبان فارسی هم در این دانشکده ایجاد شود.
با استقبال ملیکیان از این پیشنهاد، مقرر شد این پیشنهاد به صورت مکتوب از طریق رایزنی فرهنگی ایران به رییس دانشکده شرقشناسی اعلام شود تا در شورای علمی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و پس از طی شدن مراحل اداری و علمی دانشگاه، این رشته یا کرسی، به صورت رسمی ایجاد شود.
در این جلسه همچنین در خصوص همکاری بنیاد سعدی و دانشکده شرقشناسی دانشگاه دولتی ایروان در حوزه زبان فارسی و دورههای دانشافزایی اساتید و فرصتهای مطالعاتی، توافقاتی به عمل آمد.
دیدار با مدیرکل آموزش شهرداری ایروان
معاون بینالملل بنیاد سعدی با حضور در محل ساختمان شهرداری ایروان با سقمونیان، مدیرکل آموزش شهرداری ایروان دیدار و در خصوص گسترش زبان فارسی در مدارس ارمنستان گفتوگو کرد.
در ابتدای این دیدار مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، در خصوص همکاریهای بسیار خوب بین شهرداری ایروان و رایزنی فرهنگی ایران سخن گفت و تصویب تدریس کتاب خواندن و نوشتن کلاس اول دبستان ایران در مدارس فارسیآموز ارمنستان را یکی از نتایج این همکاریها دانست.
پس از آن دربندی ضمن معرفی بنیاد سعدی و روند شکلگیری آن، به اقدامات و فعالیتهای این بنیاد برای ترویج زبان فارسی در جهان اشاره کرد و ارمنستان را یکی از کشورهای ویژه و هدف برای همکاریهای گستردهتر بنیاد سعدی دانست.
وی با اشاره به سه ضلع معلم، دانشآموز و کتاب در هر سیستم آموزشی، از تلاشهای رایزنی فرهنگی ایران و شهرداری ایروان برای حل مشکلات موجود در این سه حوزه یاد کرد و از اقدام آنها برای اخذ مجوز تدریس کتاب کلاس اول دبستان ایران در مدارس ارمنستان تقدیر و ابراز امیدواری کرد که با استمرار این همکاریها، سایر مشکلات از جمله آموزش ضمن خدمت معلمان، بازنشستگی آنان، رسمی شدن زنگ زبان فارسی در مدارس و ترغیب و تشویق فارسیآموزان به فراگیری این زبان به زودی مرتفع شود.
پس از آن سقمونیان، مدیرکل آموزش شهرداری ایروان، گفت: تا دو سال گذشته و قبل از حضور آقای مشکی، شهرداری ایروان در استمرار جریان آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان به صورت جدی تشکیک داشت و خود من که 7 سال در این پست خدمت میکنم، به صورت جدی برای همکاری در این مسأله دچار تردید بودم؛ اما از زمانی که ایشان به ارمنستان آمدند و کارهای جدی را با هم شروع کردیم، هر روز نسبت به آینده کار آموزش زبان فارسی در ارمنستان امیدوارتر میشویم و به جرأت میتوانم بگویم آنچه در طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است در طی ده سال گذشته بیسابقه است.
وی همچنین ضمن سپاس از اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش زبان فارسی در ارمنستان، این اقدامات را آغاز راه، ارزیابی کرد و با بیان اینکه ما همچنان مشکلات زیادی داریم، خواستار حمایت بیش از پیش بنیاد سعدی از روند آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان شد.
سقمونیان در ادامه سخنان خود موضوع نظارت بر کار معلمان را یکی از عرصههای مهم و ضروری برای توجه بیشتر دانست و بر ایجاد زمینههای لازم برای استفاده از وسایل کمک آموزشی و وسایل مکمل آموزش مانند آزمایشگاه زبان تأکید کرد.
وی همچنین اعزام دانشآموزان به ایران، تولید فیلمهای آموزشی متناسب با کودکان، دورههای دانشافزایی معلمان در ایروان و ایران و استخدام معلمان مناسب، باسواد و آشنا با فنون نوین آموزشی را از اولویتهای همکاری ادارهکل آموزش شهرداری ایروان و رایزنی فرهنگی ایران، برشمرد.


.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
پایان خبر/


نظر شما :