در نشست «نیازسنجی پژوهشی در صنعت آموزش زبان فارسی» مطرح شد؛
صنعتی شدن «آموزش زبان فارسی» نیازمند انجام پژوهشهای بیشتر است
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، به منظور بررسی اولویتها و نیازهای پژوهشی بنیاد سعدی و ارتباط دانشگاه با صنعت آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، نشست «نیازسنجی پژوهشی در صنعت آموزش زبان فارسی» با حضور داوود پورمظفر رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شهلا شریفی رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، افسانه غریبی مدیر امور پژوهشی بنیاد سعدی و فائزه مرصوص کارشناس امور پژوهشی بنیاد سعدی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجازی افسانه غریبی در مقدمه ای به صنعت آموزش زبان پرداخت و در تشریح اولویتهای پژوهشی بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی طی ۱۰ سال فعالیت خود دستاوردهایی در حوزه تولید محصول و کالا مانند کتابها، نرمافزارهای کاربردی و خدماتی معرفی استانداردهای مرجع، شیوهنامه مدیریت کلاس و... داشته است که این مسائل و فعالیتها در راستای تضمین کیفیت و یا فعالیتهای پژوهشی نشان میدهد که بنیاد سعدی در بخش صنعت آموزش زبان فارسی است و نه در بخش دانش و پژوهش. لذا نیازمند موسسات پژوهشی هستیم که بیایند و چالشهای آموزش زبان فارسی را پایش کنند و یافتهها را در اختیار ما قرار دهند.
وی ادامه داد: در بنیاد، یک طرح حمایت از پژوهش داریم که هدفش کاربردی و هدفمند کردن پژوهش هاست، برهمین اساس نیازهایمان را به دانشگاه معرفی کرده تا بتوانیم افراد مستعد را جذب کرده و از ایدههای نوآورانه آنها استفاده کنیم. این طرح هفت محور دارد که در پوستر فراخوان حمایت بنیاد سعدی از پژوهشهای مرتبط با رشته آزفا نیز آورده ایم. این فراخوان دو بار در سال تکرار میشود.
مدیر امور پژوهشی بنیاد سعدی بیان کرد: همچنین برای هدفمند کردن پژوهشها، یک واحد مشاوره پژوهشی هم در حال راهاندازی است تا مخاطبان بتوانند با ما ارتباط بگیرند و از مشاوره پژوهشی کارشناسان بنیاد سعدی بهرهمند شوند.
در این نشست، فائزه مرصوص، کارشناس امور پژوهشی بنیاد سعدی گزارشی از پایان نامههای ۲۰ سال اخیر دو دانشگاه که رشته آزفا دارند، را ارائه کرده و نقاط و ضعف قوت مراکزی که در آنها پژوهش انجام شده و یا انجام نشده را تحلیل و بررسی کرد.
در ادامه نشست، شهلا شریفی، ضمن معرفی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی گفت: موضوع هوش فرهنگی اهمیت زیادی دارد و در این حوزه، ایران کشوری چند فرهنگی محسوب نمیشود و ما چندان تحمل فرهنگی بالایی نداریم. این مسئله باعث میشود که دانشجویانی که به ایران میآیند، بیشتر خود را در شبیه فردی ببینند که در یک جزیره زندگی میکند و این مسئله باعث ریزش دانشجویان میشود.
وی افزود: اگر ما بتوانیم پژوهشی در موضوع هوش فرهنگی و تحمل فرهنگی انجام بدهیم، میتوانیم از یافتههای آن برای برطرف کردن این معضل استفاده کنیم.
رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: ما هنوز راه زیادی تا صنعتی شدن زبان فارسی داریم و لذا ابتدا باید صنعتی شویم و سپس از عبارت «صنعت آموزش زبان فارسی» استفاده کنیم.
در ادامه نشست، داوود پورمظفر نیز اظهار کرد: ما امروز سیل عظیمی از دانشجویان عراقی را در ایران داریم که یک پویایی ایجاد کردهاند اما معلوم نیست که در ۱۰ سال آینده همچنان این موج ادامه داشته باشد. همانطور که روزی اعزام دانشجوهای ایرانیبه خارج کشور را در حوزههای مختلفی مثل پزشکی یا رشتههای فنی داشتیم و امروز دیگر خودکفا شدهایم و اعزام دولتی دانشجو انجام نمیشود، در عراق نیز ممکن است همین اتفاق بیفتد. لذا برای آن روز باید از الان فکری کنیم.
وی ادامه داد: پژوهش درباره اهداف تحصیلی و اهداف فارسیآموزی یک نکته است که باید به آن بپردازیم و اگر امروز در این خصوص پژوهش کنیم، میتوانیم برای ۱۰ سال آینده اقداماتی را درنظر بگیریم که این پویایی از بین نرود.
رییس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به موضوع مهم کودکان دو زبانه گفت: در ایران کودکان عرب زبان، بلوچ و ترک زبان را داریم که فارسی را به عنوان زبان معیار یاد میگیرند اما دچار معضلاتی میشوند که برنامهریزی در این قسمت ضروری است.
در پایان نشست «نیازسنجی پژوهشی در صنعت آموزش زبان فارسی» جمع بندی صورت گرفت و مشخص شد که اگرچه پژوهش در حوزه دانشگاه انجام میشود اما بسیاری از نیازهای پژوهشی همچنان بر زمین مانده است و این پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت، اگرچه وجود دارد اما خیلی ضعیف است و برای تقویت آن لازم است که همه نهادهای درگیر یک دست عمل کنند. همچنین طرحهای ملی و هزینه کردن در این بخش نیاز است.
مدیر پژوهشی بنیاد سعدی نیز در پایان گفت: بنیاد سعدی همواره تلاش میکند که این پل ارتباطی را با طرحهای حمایت از پژوهش و با شناسایی نیازهای مراکز و انتقال آن به دانشگاه تقویت کند تا در یک چشمانداز ۳ ساله به سمت کاربردی شدن پژوهشها برود.
همچنین در این نشست، مقرر شد نشست دیگری با موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه برگزار شود و مدیران گروه دانشگاههای آزفا نیز در آن حضور داشته باشند.در نشست سوم نیز ارتباط این دو با حضور مدیران گروه آزفا و رؤسای مراکز پایه برگزار و راهکارهای عملیاتی کردن پژوهشها بررسی شود.

پایان خبر


نظر شما :