تأثیر فراز و فرود صدا در جلب نظر شنونده و بیننده در سخنوری
ششمین جلسه کلاس فن بیان و سخنوری فارسی آموزان غیرایرانی به همت روابط عمومی بنیاد سعدی و با تدریس حمیدرضا امیرافضلی با بررسی تمرینات هفتگی مربوط به تغییر لحن، برد صدا و همچنین ارائه درس جدید با موضوع تأثیر فراز و فرود صدا و شیوه تنفس صحیح برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این کلاس، حمیدرضا امیرافضلی مدرس فن بیان و سخنوری، طبق روال هر جلسه از فارسی آموزان خواست که مشکلات و چالشهای خود را از تمرینهای هفتگی درباره تغییر لحن، تاثیر احساسات در شکل صورت و برد صدا بیان کنند.
در ادامه، نور خازم فارسیآموز و شرکتکننده در این دوره از کلاسهای فن بیان و سخنوری با اشاره به تاثیر تمرینها گفت: تمرین برد صدا همراه با احساسات و بهخصوص همراه با شادی و لبخند در اولین ویدئو که مجبور بودم لبخند بزنم، سخت بود. از طرف دیگر چون عادت کرده بودم با برد صدای پایین صحبت کنم، انجام تمرینها با برد صدای بالاتر برایم سخت و البته جدید و چالشبرانگیز بود.
در ادامه، سیدعالم حسین رضوی هم درباره تمرین برد صدا گفت: تمرین برد صدا چندان سخت نبود، اما فکر میکنم مهم است که با توجه به محتوا و معنی متون، لحن متفاوتی برای آن در نظر بگیریم که موثرتر پیام را منتقل کنیم.
امیرافضلی نیز با تأیید صحبتهای رضوی عنوان کرد: اگر شما بتوانید برد صدا را با لحنهای مختلفی مثل غمگین، عاشقانه یا عصبانی اجرا کنید، به اجرای شما در سخنوری فارسی کمک خواهد کرد.
وی همچنین با ارائه چند تمرین افزود: اگر کسی برد صدایش همیشه پایین است، میتواند با تمرینهای دستهبندی شده، برد صدا را بیشتر کرده و بلندتر صحبت کند.
امیرافضلی در ادامه با اشاره به دستهبندی لحنها، در مورد لحن فردی گفت: همه ما به صورت شخصی یک لحن مشخص داریم، مثلاً بعضی آدمها همیشه لحن غمگین یا همیشه لحن شاد دارند و جواب هیجانات شادی، غم و خشم و غیره را مطابق انتظار نمیدهند و این نوع از لحنها باید اصلاح شود و در چنین مواردی بهتر است هر کسی برای اصلاح لحن فردی خود به سمت اجرای لحنهای مخالف برود، مثلاً کسی که لحن فردی خوشحالی دارد، لحن غمگین را بیشتر تمرین کند و بالعکس.
وی خاطرنشان کرد: برای خوب صحبت کردن نه تنها در زبان فارسی بلکه در دیگر زبانها نیز باید بتوانید احساس خود را در کلام تغییر دهید.
این جلسه با توضیح تأثیر فراز و فرود صدا در بیان ادامه یافت و امیرافضلی درباره آن به فارسی آموزان توضیح داد که شما باید به عنوان یک گوینده و کسی که قصد دارد صحبتهایش تأثیرگذار باشد، در صدای خود فراز و فرود مناسب داشته باشید وگرنه شنونده یا بیننده خود را از دست میدهید و مخاطب با اجرای یکنواخت، علاقهای به پیگیری آنچه شما میگویید نخواهد داشت. در ادامه نیز تمرینهای متنوعی برای درک و اجرای فراز و فرود در صدا ارائه شد.
امیرافضلی در بخش پایانی کلاس، از اهمیت و فواید تنفس صحیح برای فارسی آموزان گفت و به نقش تأثیرگذار تنفس دیافراگمی در کلام و اجرا اشاره کرد؛ سپس به آموزش صحیح تنفس پرداخت و فارسی آموزان با تمرینهای متعدد و شیوه تنفس صحیح آشنا شدند.
گفتنی است، جلسات فن بیان و سخنوری با همراهی فارسیآموزان غیرایرانی برگزیده مسابقه «با سخنوران سعدی»، «استاد سخن» و «شاهنامه با سخنوران» به منظور زیباتر فارسی صحبت کردن و تلاش برای گسترش زبان فارسی در جهان توسط روابط عمومی بنیاد سعدی برگزار می شود.
پایان خبر /


نظر شما :