بررسی " جایگاه زنان در ادبیات معاصر ایران " در ایتالیا

۲۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۲۱ کد : ۳۲۵ رویدادهای پیش رو
تعداد بازدید:۱۴۸۱
نشست ادبی " جایگاه زنان در ادبیات معاصر ایران "در محل موزه هنرهای شرقی رم و با حضور چشمگیر علاقمندان و استادهای دانشگاه های رم برگزار شد.
بررسی " جایگاه زنان در ادبیات معاصر ایران " در ایتالیا

نشست ادبی " جایگاه زنان در ادبیات معاصر ایران "در محل موزه هنرهای شرقی رم و با حضور چشمگیر علاقمندان و اساتید دانشگاه های رم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست، که به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، خانم فلیچتا فرارو، رایزن فرهنگی اسبق ایتالیا در ایران و رئیس انجمن فرهنگی و انتشاراتی سی و سه پل در شهر فلورانس اظهار کرد: با وقوع انقلاب اسلامی رفته رفته ادبیاتی در ایران شکل گرفت که می توانیم آن را ادبیات زنانه بنامیم. زنانی دست به قلم گرفتند و معضلات و مشکلات جامعه را از دیدگاه زنان جامعه ایرانی برای خواننده توصیف کردند.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از ادبیات ایرانی می شود، اولین موردی که به ذهن خطور می کند ادبیات کلاسیک ایران بالاخص اشعار شیرین شعرای کلاسیک ایرانی است، گفت: ادبیات داستان نویسی در ایران بسیار دیرتر از ادبیات کلاسیک پای گرفت. عملا ادبیات داستان نویسی در ایران در دوران معاصر جان گرفت و در سیر تکامل خویش به انقلابهای مشروطه و اسلامی رسید.

وی افزود: این دو انقلاب تحولات ریشه ایی در ادبیات معاصر ایران بالاخص ادبیات داستان نویسی ایجاد کردند. در این دوران بود که زنان پا به عرصه ادبیات معاصر گذاشتند این تحولات با وقوع انقلاب اسلامی چرخه تکامل خویش را کامل کرده و بعد از انقلاب اسلامی، حضور چشمگیر دیگر اقشار نیز در ادبیات مشهود بود.

وی یادآور شد: در اوایل سالهای 1900 زنان بالاخص زنان شاعر پا به عرصه ادبیات گذاشتند و بعد از انقلاب اسلامی، زنان دارنده نقش اصلی در صحنه ادبیات معاصر شدند و شاهد حضور رمان و داستانهای کوتاه که دست نوشته زنان هستند در عرصه ادبیات هستیم.

رییس انجمن فرهنگی و انتشاراتی سی و سه پل در فلورانس در ادامه گفت: با وقوع انقلاب اسلامی رفته رفته ادبیاتی در ایران شکل می گیرد که می توانیم آن را ادبیات زنانه بنامیم. زنانی دست به قلم گرفتند و معضلات و مشکلات جامعه را از دیدگاه زنان جامعه ایرانی برای خواننده توصیف کردند. بعد از پیروزی انقلاب، امکان تحصیل در سطح عالی برای دانشجویان زن بیشتر فراهم شد. جمعیت دانشگاهی و تحصیلکرده زنان بیشتر شده اند و بالطبع حضور زنان در جامعه و در همه سطوح مشهودتر می گردد و در نتیجه آثار ادبی نوشته زنان در جامعه افزایش چشمگیری می یابد.

وی اضافه کرد: با افزایش سطح آگاهی و دانش در جامعه، تعداد خوانندگان کتب ادبی و رمان نیز افزایش می یابد و بنابراین تعداد افرادی که قلم بدست می گیرند نیز زیادتر شده و بازار کتابخوانی در ایران رونق می یابد.

وی گفت: انقلاب اسلامی باعث شد که بسیاری از افراد از انزوا خارج شده و حضور فعالتری در جامعه پیدا کنند و این تحول مختص جامعه نویسنده نیست بلکه در همه عرصه ها حضور مردمی و به خصوص حضور زنان بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: گواه این صحبت من، تمامی کسانی هستند که به ایران سفر کرده اند و یا به گونه ائی ایران را از نزدیک می شناسند و می توانند تائید کنند که جامعه ایران و نقش زنان در جامعه با آنچه که در رسانه ها گفته می شود، کاملا متفاوت است.

وی تاکید کرد: این تحولات مختص به نویسنده گان و ادبیات نیست، کافی است به سینمای ایران نگاهی کنید تا حضور زنان را در این هنر درک کنید به آثار هنرمندان ایرانی نگاه کنید تا متوجه شوید که حضور زنان در هنر چقدر مشهود است.

در این نشست همچنین مارینا فورتی روزنامه نگار شناخته شده ایتالیایی با اشاره به سفر اخیرش به ایران گفت: من سه روز پیش از ایران برگشتم و طی سفرهای متعددی که به ایران داشتم باید اعتراف کنم که این کشور همیشه و در هربار سفر، مرا مبهوت خود می کند.

وی افزود: ادبیات این کشور را من از طریق آثار ترجمه شده به زبان ایتالیایی می شناسم و لذا مانند دیگران از لذت خواندن آثار ادبی ایرانی به زبان فارسی بهره مند نیستم ولی با مطالعه چند کتابی که به لطف برخی از انتشارات ایتالیایی از زبان فارسی به ایتالیایی ترجمه و چاپ شده اند متوجه شدم که زنان ایرانی نویسندگان ماهری هستند که از همه چیز می نویسند.

در این جلسه صحبت از این می کنیم که زنان نویسنده ایرانی از چه صحبت می کنند؟ برای دادن پاسخی مناسب به این سئوال باید بدانیم که در خصوص ایران مطبوعات و رسانه ها بی انصافی به خرج داده و اخبار نادرستی را در طول این سالها منتشر کرده و همچنان به این کار ادامه می دهند.

وی اظهار کرد: وقتی که صحبت از زنان ایرانی می شود بلافاصله تصویری از یک زن محدود شده در چادر که مورد بی عدالتی قرار می گیرد در اذهان تداعی می شود و یا زمانی که صحبت از جامعه ایرانی می شود، سعی می شود که جامعه ایرانی بالاخص جوانان را به گونه ائی نشان دهند که همواره سر عناد و دشمنی با قوانین کشور خود داشته و دارد.

روزنامه نگار ایتالیایی تصریح کرد: هیچکدام از این تصاویر ارائه شده درست نیستند بلکه تصاویری که در این آثار ادبی تهیه شده توسط زنان به خواننده معرفی می شود می توانند تصاویر درستی از جامعه ایران باشند. برخلاف ما غربی ها ،که تصور می کنیم حجاب یکی از مسائل و مشکلات بزرگ جامعه ایرانی است و انتظار داریم که زنان نویسنده ایرانی در آثار خود از این محدودیت شکایت کنند ولی با مطالعه آثار نویسندگان زن ایرانی خواه آنانی که در ایران زندگی می کنند یا آنانی که در خارج از ایران هستند می بینیم که پرداختن به مسئله حجاب بسیار به ندرت دیده می شوند.

فورتی در ادامه به آثار زنان نویسنده زن معاصر ایرانی که طی سالهای اخیر به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شده، پرداخت وی درباره نوع نگارش آنان اظهار کرد: زنان نویسنده ایرانی از احساسات درونی خود می نویسند و برای همین است که آثارشان موفق بوده است.

 پایان خبر


نظر شما :