زبان فارسی، ابزار ارتباطی و فرهنگی با جهان

۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۱۱۵ رویدادهای پیش رو
تعداد بازدید:۲۲۴
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بهانه هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی، یادداشتی از مهسا صبوری در سایت خود منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:
زبان فارسی، ابزار ارتباطی و فرهنگی با جهان

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بهانه برگزاری هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی، یادداشتی از مهسا صبوری در سایت خود منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

یکی از نشانه‌های اقتدار در هر کشور، میزان گستردگی زبان ملی آن کشور در خارج از مرزهای آن است، بی‌شک عمق و درخشش موجود در زبان فارسی که از عوامل مهم جلب توجه فارسی‌آموزان خارجی است، از این قاعده مستثنی نیست و امروز نیز، شاهد نتایج درخشان آن توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی در خارج از کشور هستیم.

زبان یکی از جنبه‌های رازآمیز وجود بشر است که پس از قرن‌ها بحث و بررسی هنوز آن را اینگونه که باید نشناخته‌ایم. در آن است که با آفریدن اثر همیشه جاوید، نه تنها زبان بلکه کل فرهنگ و تاریخ و در یک سخن، همه اسناد اصالت اقوام ایرانی را جاودانگی ببخشیم.

در عصر حاضر که به دلیل رشد و پیشرفت فناوری و کم شدن فاصله‌های اطلاعاتی، شاهد گسترش روزافزون آماج عقاید فرقه‌های گمراه کننده هستیم که شاید این تعداد فرقه در طول تاریخ زندگی بشر بی‌سابقه است، باید بتوان به زبان فارسی ارج نهاد؛ چراکه زبان فارسی قلمروی پهناوری از ماوراءالنهر، آسیای مرکزی، هند، افغانستان و بالکان را در برمی‌گیرد و چون چتری بر جغرافیای پهناوری از جهان گسترده است.

در حقیقت زبان، پُل ارتباطی میان فرهنگ‌هاست. زبان‌آموز در فرآیند فراگیری زبان به صورت مستمر، اطلاعاتی در خصوص فرهنگ مربوطه کسب می‌کند. بنابراین، آموزش زبان فارسی می‌تواند ترویج فرهنگ و ادب فارسی قلمداد شود. از این رو باید متونی انتخاب شود که معرف فرهنگ و اعتقادات رایج در آن جامعه باشد.

گزاف نیست اگر گفته شود در جهان امروز، یکی از نشانه‌های اقتدار در هر کشور، میزان گستردگی زبان ملی آن کشور در خارج از مرزهای آن است.

در آغاز همانگونه که گفته شد، زبان فارسی معرف فرهنگ و هویت ملی ایرانیان است و باید برای بسط و توسعه آموزش و تخصصی کردن این زبان در خارج از کشور ایده‌پردازی کرد تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود. البته باید سعی شود، نه ‌تنها غیرایرانیان علاقمند به آموزش زبان فارسی را مخاطب و موضوع فعالیت خود قرار دهیم؛ بلکه ایرانیان مقیم خارج از ایران به ‌ویژه جوانان ایرانی که در خارج متولد شده‌اند و دور از سرزمین مادریشان رشد یافته‌اند را تحت آموزش‌‌های نوین زبان فارسی، قرار دهیم.

ناگفته نماند؛ انتخاب مدیران شایسته و تخصیص کارشناسان و تربیت معلمان ماهر برای آموزش زبان فارسی به زبان‌آموزان خارجی از جمله وظایفی است که باید بدان قیام و اهتمام شود؛ این مهم سال‌هاست که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

این سازمان با داشتن بیش‌از 80 نمایندگی فرهنگی در 63 کشور جهان توانسته با برنامه‌ریزی و استراتژی‌های لازم، اقدام به آموزش و گسترش زبان فارسی کند. رسالت اصلی این سازمان توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی با سایر کشورهاست و در کنار آن، نسبت به اینکه افراد و مؤسسات کوچک و بزرگی که در جهان به امر فارسی‌آموزی اهتمام دارند، از دانشگاه‌های بزرگ و معتبر گرفته تا کودکستان‌ها، همه و همه را شناسایی و تحت تعلیم زبان فارسی قرار می‌دهد.

از آنجایی که این احساس می‌شد که تخصصی کردن آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان ضرورت بیشتری دارد، «بنیاد سعدی» با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، تأسیس شد.

این بنیاد براساس اهداف، سیاست‌ها، راهبردها و ضوابط حاکم بر روابط فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت راهبردی و اجرای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای را در حوزه گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عهده‌دار است. بدیهی است که تأسیس این بنیاد بدین معنا نیست که پیش از آن برای آموزش و گسترش اقدامی نشده است.

دوره‌های دانش‌افزایی بلندمدت، مهم‌ترین وظیفه بنیاد سعدی در طول سال است، زیرا نحوه برگزاری این دوره‌ها تصور فارسی‌آموزان در مورد کشور ایران را شکل می‌دهد و در آینده معلمان زبان فارسی کشور خودشان خواهند بود.

این روزها همراه با گرمای طاقت‌فرسای تابستان، جمعی از فارسی‌آموزان خارجی به کشورمان عزیمت کرده‌اند که متناسب با اقتضائات آنان، برنامه‌ریزی لازم از سوی بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته تا با بهره‌گیری از اساتید برجسته، زبان فارسی را فراگیرند.

اکنون، میزبان ۱۴۵ تن از فارسی‌آموزان از ۴۴ کشور جهان برای هشتادوچهارمین دوره دانش‌افزایی هستیم تا ساعاتی در دنیای علم و فرهنگ فارسی، غوطه ور شوند. پذیرفته‌شدگان این دوره در مدت اقامت یک ماهه خود در تهران، هر روز در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) آموزش زبان فارسی می‌بینند و از نقاط مختلف تهران بازدید دارند تا با حال و احوال مردم ایران‌زمین آشنا شوند.

هشتادوچهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل مواجه است، زیرا بنیاد سعدی، فارسی‌آموزان را پیش از ورود به ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و سعی کرده برنامه‌های درسی فارسی‌آموزان به گونه‌ای تنظیم کند که اولاً هدف برنامه محقق شود ثانیاً زبان‌آموز، پس از اتمام دوره نیز، این روند یادگیری را ادامه دهد.

این دوره با شعار «کیفیت بهتر، محتوای غنی‌تر، آموزش مؤثرتر» در حال برگزاری است، فارسی‌آموزان هشتادوچهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی روز یکشنبه (اول مرداد) میهمان چهارمین نشست «قند پارسی»، خواهند بود. این نشست همچون سال‌های گذشته به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود و امید است تا پایان این دوره آموزشی به مدد علم و عمل خویش در امر زبان فارسی با منطقه‌ای از تجربه مواجه شوند و نیازهای آموزشی‌شان برطرف شود.

اگر به تاریخ سی‌واندی ساله دستاوردهای گفتمان انقلاب اسلامی در جهان، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم برگ برنده نظام‌مان در برابر تهدیدها و اقدامات سیاسی یا اقتصادی دشمنان حربه فرهنگ اصیل و ناب اسلامی ایرانی بوده است که این فرهنگ همان چیزی است که همیشه در گفت‌وگوی منطقی با جهان به کارآمده و پیروز بوده است.

برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زبان فارسی مجموعه ظرفیت فرهنگ ایران و اسلام است و در اجرای برنامه‌های خود به زبان فارسی به مثابه گنجینه‌ای ویژه می‌نگرد. بی‌شک عمق و درخشش موجود در زبان فارسی از عوامل مهم جلب توجه فارسی‌آموزان خارجی است؛ زیرا دریچه‌ای به سوی یک فرهنگ چندهزار ساله است و امروز نیز، شاهد نتایج درخشان آن توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی در خارج از کشور هستیم که امیدواریم در پی عزیمت فارسی‌آموزان خارجی به کشورمان بتوانیم روش‌های به روز و مدون آموزشی زبان و ادبیات فارسی را ارائه و به رشد این زبان شیرین در افکار فارسی‌آموزان، دست یابیم.

پایان خبر

 


نظر شما :