در نشست «آموزش مجازی زبان فارسی» بنیاد سعدی مطرح شد؛
نقش فناوری در آموزش، حل مسأله است
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی در نشست «آموزش مجازی زبان فارسی» در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نقش فناوری در آموزش، حل مسأله است و در آموزش مجازی باید مسأله محور برخورد کنیم.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، دومین نشست بنیاد سعدی با عنوان «آموزش مجازی زبان فارسی» با حضور احسان طوفانی نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی و دکترای تکنولوژی آموزشی در سرای ملل برگزار شد.
در ابتدای این نشست، احسان طوفانی نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی درباره مفهوم آموزش مجازی گفت: ما اصلاً چیزی به عنوان آموزش مجازی نداریم و هر اتفاقی برای فرد در آموزش میفتد، واقعی است، اما ارائه این آموزش حالتهای مختلف دارد که یک حالت حضوری، یک حالت نیمه حضوری و حالت دیگر غیرحضوری است.
طوفانی نژاد افزود: ما یکی از روشهای غیرحضوری را آموزش مجازی مینامیم. به عبارتی، به کمک ابزار و فناوریهای نوین، آموزش فارغ از مکان مشخص صورت میگیرد، اما در نهایت تمام این اتفاقات باید منجر به یادگیری شود.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: ما قبلاً در یادگیری مفهوم مکان فیزیکی مانند ساختمان مدرسه و کلاس درس را داشتیم که الان این مکان تبدیل به فضا و محیط شده است. در نظریه های جدید آموزشی و یادگیری نیز بیشتر دنبال طراحی محیط یادگیری هستیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش مجازی منجر به یادگیری و ایجاد محیط فناورانه میشود یا خیر؛ گفت: ما تحقیقی درباره علت عدم موفقیت شرکتکنندگان در دورههای آموزش مجازی انجام دادیم تا بدانیم این افراد به چه دلیل ناراضی هستند و به این نتیجه رسیدیم که علت اصلی توجه نکردن به موضوع یادگیری و تعامل است. به عبارتی؛ ما توجه نمیکنیم که آیا این آموزش منجر به یادگیری میشود یا خیر؟
طوفانی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاً از فناوری در یادگیری استفاده کنیم یا خیر؛ گفت: برای اینکه بدانیم استفاده از فناوری میتواند به یادگیری کمک کند باید به چند سؤال پاسخ دهیم.
وی افزود: اولین سؤال این است که چه کاری با فناوری راحتتر شده است؟ به عنوان مثال، در کار آموزش امکان دریافت بازخورد راحتتر شده است، چون بدون فناوری نیاز به حضور افراد در یک مکان خاص برای دریافت بازخورد داشتیم و نوع بازخورد هم محدود بود ولی فناوری باعث تسهیل و تنوع ارائه بازخورد شده است.
طوفانی نژاد ادامه داد: سؤال دوم این است که چه کاری میتوانیم با فناوری انجام دهیم که قبلاً نمیتوانستیم؟ … قبلاً ساعت کاری مدرسه که تمام می شد، ارتباط شاگرد و معلم قطع میشد، اما حالا فناوری کاری کرده که شاگرد و معلم در هر زمان و هر مکانی بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در کل فرایند آموزش فناورانه توانسته به شیوهای کمک کند که آرزوی بشریت بوده است و آن یادگیری مادام العمر است؛ یعنی در هرمکان و زمان، و هر سنی افراد میتوانند هر موضوعی که دوست داشته باشند را، در کوتاهترین زمان و با سرعت دلخواه خودشان یاد بگیرند.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی افزود: سؤال سوم این است که با تغییرات و به روز شدن فناوری ما چه کار باید انجام دهیم؟ همچنین وی بر نقش حل مسأله فناوری در آموزش تأکید و عنوان کرد که موضوع فناوری اولویت دوم محسوب میشود بلکه در ابتدا باید مسائل آموزشی را شناسایی و سپس بررسی کرد فناوری چگونه به حل این مسائل میتواند کمک کند.
وی درباره محیطهای آموزشی تشریح کرد: دانش آموز، معلم، محتوای درسی و مکان کلاس ارکان اصلی کلاس حضوری هستند، که در آموزش مجازی نیز همین چهار رکن وجود دارد با این تفاوت که مکان کلاس تبدیل به بستر آموزش و یادگیری شده است. لذا باید با این ارکان مسأله محور برخورد کرده و برای مثال بررسی کنیم معلم برای محتوا، و یاد گیرنده برای یادگیری باید چه کارهایی انجام دهد.
طوفانی نژاد با بیان اینکه ما در آموزش زبان چهار مهارت اصلی داریم، افزود: گروهی از این مهارتها دریافتی هستند؛ شامل خواندن و شنیدن، و گروه دوم مهارتهای تولیدی هستند؛ شامل نوشتن و صحبت کردن و مسأله ما در آموزش زبان فارسی این است که چگونه چهار رکن آموزش با چهارمهارت زبان فارسی را در امتداد یکدیگر قرار دهیم تا منجر به یادگیری زبان فارسی مؤثر شود.
طوفانی نژاد در ادامه درباره امکانات آموزش مجازی زبان فارسی بنیاد سعدی توضیح داد: آموزش مجازی بنیاد سعدی از سال ۹۷ شروع شده و این چهارمین سالگرد راه اندازی واحد آموزش مجازی است.
وی با بیان اینکه ۱۹ امکان مختلف را در زمینه آموزش مجازی در بنیاد سعدی ایجاد کردیم، تشریح کرد: متناسب با ویژگیها و نیاز مخاطب خدمات مجازی بنیاد سعدی به چند گروه شامل آموزشهای تحت وب (سامانه چارچوب، مینا و دورههای غیرهمزمان)، آموزش همراه (نرمافزار اکسین و واژه مینا)، نرمافزارهای بازی (واژه بازی و واژه یابی)، محتوای الکترونیکی (یادگیری با موسیقی، کتابهای الکترونیکی، محتوای چندرسانهای تعاملی، فایل صوتی کتابها)، آزمونها (آمفا و داتفا) و زیر ساخت (پیکره، سامانه کتاب شناسی آزفا و …) میشود.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون دوره روش تدریس زبان فارسی را در بنیاد سعدی راه اندازی کردیم و ویژگیهای این دوره تعاملی و ویدئویی است؛ یعنی فرد گام به گام با استاد پیش میرود و چنانچه فرد نتواند به سؤال مطرح شده در ویدئو پاسخ دهد، به مرحله قبل میرود و تا زمانی که اطمینان از یادگیری حاصل نشود، آن بخش به پایان نمیرسد که تا کنون استقبال خوبی از این دوره شده و نزدیک هزار علاقهمند به آموزش زبان فارسی در این دوره شرکت کردهاند.
جهت آشنایی بیشتر با خدمات دیجیتالی بنیاد سعدی میتوانید به پیوند زیر مراجعه کنید:
https://s1f.ir/digital
پایان خبر /



نظر شما :