در نشست تخصصی آزفا در بنیادسعدی مطرح شد؛

جایگاه زبان فارسی در بستر هوش مصنوعی مورد تاکید قرار گرفت

۲۶ شهریور ۱۴۰۴ | ۱۲:۵۸ کد : ۵۱۹۷ رویدادهای داخلی
تعداد بازدید:۱۱۵
در نشست تخصصی آزفا، کتاب «هوش مصنوعی در آموزش» به قلم حمیدرضا مقامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و فرمند فرزین، استاد این دانشگاه در بنیادسعدی معرفی و نقد شد.
جایگاه زبان فارسی در بستر هوش مصنوعی مورد تاکید قرار گرفت

 به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، این کتاب به بررسی ابعاد مختلف تأثیر هوش مصنوعی بر فرآیند یاددهی، یادگیری و آینده آموزش زبان می‌پردازد. در این برنامه مقامی با اشاره به ضرورت نگارش این کتاب گفت: ساختار کتاب بر مبنای این ایده شکل گرفت که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند فرآیند آموزش را دگرگون کند. گستردگی نیاز به آموزش در کشور و اهمیت نهادهایی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی، ما را به سمت طراحی اثری سوق داد که طیف وسیعی از دانشجویان و علاقه‌مندان بتوانند از ظرفیت آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه با رشد فناوری ضرورت به‌کارگیری ابزارهای نوین آموزشی بیش از گذشته احساس می‌شود ادامه داد: در آینده نزدیک ربات‌ها و ایجنت‌های هوشمند به‌طور جدی وارد مدارس و مراکز آموزشی خواهند شد و این تحولات لزوم آمادگی برای شرایط جدید آموزشی را دوچندان می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره تأثیر هوش مصنوعی بر زبان فارسی اظهار کرد: خوشبختانه فناوری‌های نوین در حوزه پردازش زبان طبیعی باعث شده زبان فارسی همگام با زبان‌های دیگر رشد کند. هوش مصنوعی می‌تواند در بازسازی واژگان و تقویت ادبیات فارسی نقشی مهم ایفا کند.

در ادامه فرمند فرزین، دیگر نویسنده این کتاب نیز با اشاره به رویکرد اثر گفت: در نگارش این کتاب تلاش کردیم دیدگاه‌های جهانی در حوزه هوش مصنوعی و آموزش را گردآوری و تحلیل کنیم. نگاه ما عمل‌گرایانه بود تا نشان دهیم چگونه می‌توان از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در آموزش استفاده کرد. در این زمینه منابع فارسی محدود و کتاب‌های مشابه اندک بود و همین خلأ ما را به سمت تألیف این اثر سوق داد.

وی درباره آینده آموزش و تأثیر هوش مصنوعی افزود: تحولات فناورانه ما را به تجدیدنظر در پارادایم‌های آموزشی واداشته است. در حالی‌که سال‌ها آموزش معلم‌محور یا دانش‌آموزمحور بود، امروز یادگیری با ابزارهای هوشمند مسیر تازه‌ای یافته است. با این حال، به باور من هوش مصنوعی به‌طور کامل جایگزین معلم نخواهد شد، زیرا ابعاد انسانی و عاطفی آموزش را نمی‌توان به ماشین سپرد.

این پژوهشگر در پایان درباره زبان فارسی و هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فارسی به‌دلیل غنای ادبی و علمی در اغلب پلتفرم‌های هوش مصنوعی جایگاه ویژه‌ای دارد و رشد آن همگام با زبان‌های دیگر پیش می‌رود. تنها نکته مهم، سامان‌دهی و استانداردسازی اصطلاحات تخصصی است تا مسیر توسعه زبان در بستر فناوری به‌درستی شکل گیرد.

 

کلیدواژه‌ها: هوش مصنوعی تأثیر هوش مصنوعی آموزش زبان زبان فارسی فارسی آزفا نشست تخصصی آزفا هوش مصنوعی در آموزش زبان


( ۱ )

نظر شما :