نشست تخصصی اصول برنامه ریزی درسی آموزش زبان فارسی در بنیاد سعدی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، نخستین جلسه این نشست در سالن زنده یاد دکتر یدالله ثمره این بنیاد برگزار شد. این برنامه با هدف ارتقای دانش تخصصی کارشناسان و مدرسان زبان فارسی در زمینه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی برای فارسیآموزان طراحی شده است و در چندین نشست پیدرپی ادامه خواهد داشت.
در این نشست، مدرس دوره ضمن تبیین معنا و مفهوم «برنامه درسی» و ارائه تعاریف متعدد آن، به معرفی انواع برنامههای درسی شامل «قصد شده»، «اجرا شده»، «آزمون شده» و «کسب شده» پرداخت. وی همچنین عناصر کلیدی برنامه درسی، از جمله اهداف، محتوا، تجربههای یادگیری و شیوههای ارزشیابی را به صورت تحلیلی بررسی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکردهای گوناگون برنامهریزی آموزشی گفت: «برنامه درسی تنها یک فهرست از دروس و محتوا نیست، بلکه نقشهای جامع برای هدایت یادگیری است که باید با توجه به نیازهای یادگیرندگان و شرایط محیطی طراحی شود.»
در ادامه مراحل تهیه و تدوین برنامه درسی بر اساس مدلهای معتبر جهانی از دیدگاه اندیشمندانی چون تایلر، تابا، سیلور و الکساندر و هاکینز، به همراه مثالهای کاربردی در حوزه آموزش زبان فارسی، تشریح شد.
این نشست بخشی از برنامههای آموزشی بنیاد سعدی برای توانمندسازی منابع انسانی و ارتقای کیفیت آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است و نشستهای بعدی آن در هفتههای آتی برگزار میشود.










نظر شما :