در بنیاد سعدی بررسی شد

نقش هوش مصنوعی در آموزش زبان

۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۶ کد : ۴۸۹۸ رویدادهای داخلی
تعداد بازدید:۶۵۰
نشست مجازی "هوش مصنوعی در آموزش زبان" با هدف بررسی و تبادل دیدگاه‌ها در زمینۀ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بهبود روند آموزش زبان در بنیاد سعدی با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.
نقش هوش مصنوعی در آموزش زبان

 به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی در ابتدای نشست دکتر امیر زند مقدم، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، در سخنان کوتاهی به اهمیت هوش مصنوعی در آموزش زبان اشاره کرد.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی خطای آموزش‌دهنده (Teacher-induced  errors)     و عدم رعایت بافت زبانی توسط هوش مصنوعی را به عنوان به دو چالش مهم هوش مصنوعی مورد اشاره قرار داد و گفت: این حوزه‌ها نیازمند پژوهش‌های بیشتری هستند تا از این ابزار کاربردی به درستی استفاده شود و از نتایج نامطلوب جلوگیری گردد.

وی اظهار داشت: بنیاد سعدی در تلاش است تا با ایجاد ساز وکاری در حوزه هوش مصنوعی و آموزش زبان فارسی، فرصتی برای حمایت از گروه‌های پژوهشی و پروژه‌های مرتبط فراهم کند. هدف از این اقدامات، تبدیل تلاش‌های پژوهشی به محصولات نهایی و کاربردی است. شرایط همکاری در این زمینه به زودی اعلام خواهد شد.

در ادامه دکتر احسان طوفانی‌نژاد؛ مشاور بنیاد سعدی در امور آموزش مجازی و فناوری اطلاعات و عضو هیأت علمی گروه یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدمه‌ای در مورد آمار و تاریخچۀ هوش مصنوعی در آموزش ارئه داده و سپس به معرفی 6 کاربرد هوش مصنوعی در آموزش به همراه نرم‌افزارهای مربوطه پرداخته و در ادامه به چالش‌های هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد.

سپس دکتر فاطمه نامی؛ عضو هیأت علمی گروه زبان‌های خارجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارائۀ خود با موضوع "هوش مصنوعی و تقویت مهارت نگارش: ضرورت مهندسی پرسش " به بررسی مفاهیمی مانند نقش هوش مصنوعی در تقویت مهارت نگارش، بررسی مهندسی پرسش موثر در این زمینه و معرفی تعدادی از سایت‌های مفید جهت تقویت نوشتار و بررسی نوشتۀ تولیدشده توسط کاربر (Proof Reading) پرداخت.  

در سخنرانی بعدی این نشست با موضوع "کاربرد رویکرد شناختی مبتنی بر هوش مصنوعی در تهیۀ سامانه ارزیابی درک مفاهیم خودکار با تعامل دو سویه" که توسط دکتر مسعود قیومی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مدیر گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شد به بیان موضوعاتی چون فواید استفاده از هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان دچار اختلالات زبانی و معرفی سامانۀ "ارزیابی درک مفاهیم انتزاعی فضایی فارسی" و نحوه استفاده از آن پرداخت.

دکتر سیده سوسن مرندی؛ عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا (س) نیز با موضوع "نگاه منتقدانه به نقش هوش مصنوعی در آموزش زبان" به ارائه نکاتی در مورد تفاوت انواع هوش مصنوعی، محاسن و معایب هوش مصنوعی، تحلیل SWOT انجام شده در Chatgpt، بررسی هوش مصنوعی و استعمار الگوریتم‌ها به همراه راهکارهای آن و ایده‌هایی به مدرسین جهت استفاده در کلاس درس پرداخت.

در پایان نشست "مدرسه تابستانی هوش مصنوعی در آموزش زبان" که توسط بنیاد سعدی در هفته اول مرداد برگزار می‌گردد معرفی و شرایط ثبت‌نام آن اعلام شد.

 

 

 

◀️فیلم نشست:

کلیدواژه‌ها: هوش مصنوعی آموزش زبان با هوش مصنوعی هوش مصنوعی در آموزش زبان فناوری هوش مصنوعی


( ۴ )

نظر شما :