مدیر مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری :
آسیبشناسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان ضروری است
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، مهیار علویمقدم، مدیر مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری امروز ۱۵ بهمن در بخش دوم ارائه گزارش مراکز زبان فارسی به غیرفارسیزبانان که در دهمین گردهمایی موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی در جهان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری مرکزی جوان است که در سال ۱۳۹۹ تاسیس شد. در نشست مشترک دانشگاههای ایران و هند در سال ۱۴۰۰ حضور داشتیم. همچنین آزمون مقدماتی را برای دانشجویان پاکستانی برگزار کردیم.
علویمقدم با اشاره به اینکه مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری در تیر ماه ۱۴۹۱ از اساتید کشورهای هندوستان میزبانی کرد، افزود: هفت درس گفتار و دو کارگاه برای این اساتید داشتیم. اکنون ۵۰ مرکز آموزشی در هند داریم که مستقیم آموزش زبان فارسی را انجام میدهند. در مهر ماه امسال ما ۱۸۶ دانشجوی عراقی در مقطع ارشد و دکترا را جذب کردیم و برای بهمن ماه امسال ،۱۵۵ دانشجوی عراقی را جذب کردیم.
مدیر مرکز آزفای دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به ضرورت استفاده از روشهای نوین گفت: در عرصه آموزش تمام حوزههای آموزشی به ویژه آموزش زبان فارسی در کنار روشهای سنتی باید از روشهای نوین هم استفاده کرد. همکاری، فراگیر محوری، بی مرز بودن و یادگیری اکتشافی برخی از ویژگیهای روشهای نوین است.
وی تصریح کرد: ما نیاز داریم از روشهای نوین هم استفاده کنیم. کرونا به ما آموزش داد که چقدر میتوانیم از شیوههای آموزشی جدید استفاده کنیم و البته به ما ثابت کرد که این شیوهها نمیتواند جایگزین مدرس شود.
وی در پایان تصریح کرد: آسیبشناسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان مسالهای مهم و ضروری است و این مساله میتواند عنوان دوره بعدی همایش گردهمایی موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی در جهان باشد که از سوی بنیاد سعدی برگزار میشود. در آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان نقاط ضعف از نقاط قوت بیشتر است که باید بررسی و رفع شود.


نظر شما :