به مناسبت تولداقبال لاهوری، شاعر و متفکر پاکستان؛
آغاز نخستین کارگاه آموزشی زبان و ادبیات فارسی در لاهور +گزارش تصویری
نخستین کارگاه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره سه ماهه سوم خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، به مناسبت تولد علامه محمد اقبال لاهوری، شاعرو متفکر پاکستان، نخستین کارگاه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره سه ماهه سوم خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در سالن اجتماعات امام رضا(ع) نمایندگی برگزار شد.
در این کارگاه که توسط زبانآموزان سطح مقدماتی(1) و مقدماتی(2) و به راهنمایی مدرسان زبان فارسی خانم یزدانمنش و خانم موسوی برگزار شد، علیاکبر رضاییفرد، رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و عباس رضوانفر، پژوهشگر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلامالله مجید آغاز و با قرائت اشعاری در مدح حضرت رسول اکرم(ص) قرائت و سرود ملی دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان ادامه یافت.
در ادامه، گروه سرود زبان و ادبیات فارسی سطح مقدماتی(1) در باره علامه محمد اقبال لاهوری به اجرای برنامه هنری پرداختند.
دانشجویان و زبانآموزان در این کارگاه علاوه بر اشعار و سرودههای اقبال، مقالات زیبایی درباره زندگی و افکار بلند اقبال به همراه نمایش اسلایدهای مختلف خواندند که مورد استقبال شرکتکنندگان قرار گرفت.
عباس رضوانفر، پژوهشگر میراث فرهنگی از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز با تبریک ایام بزرگداشت علامه اقبال گفت: جای بسی افتخار است که امروز در جمع شما حضور دارم. این اولین سفر بنده در کشور پاکستان و شهر لاهور است و یقینا هر ایرانی که باشد در اولین سفر و اولین برنامه خارج از کشور خود، در جمعی حضور یابد که به زبان فارسی صحبت شود، خوشحال خواهد شد.
وی به پروژه تحقیقاتی میراث فرهنگی ایران و جهان اشاره کرد و گفت: روزگاری زبان فارسی زبان نصف جهان بود. بنده سفرهای خود را از شرق ساحل چین سفر خود را آغاز کردم و تا آفریقا و اروپا ادامه دادم. در این سفرها، شاهد کتیبهها و نوشتههای فراوانی به زبان فارسی بودم.
رضوانفر با ابراز خرسندی از ترویج زبان و ادبیات فارسی در پاکستان، گفت: قطعاً آموزشهای مؤثر و مناسبی در خانه فرهنگ ایران برقرار است که نتیجه آن به این خوبی آشکار شده است.
رضاییفرد، رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با تقدیر از افزایش دانش و مهارتهای فارسیآموزان در آموختن فارسی، آنها را به استفاده از فضای مجازی و محتوای متنوع و جذاب آن برای تسریع در کیفیت و روند آموزش آنها تشویق و ترغیب و به بهبود کیفیت و تنوع بخشی به محتوای کارگاههای آموزشی تأکید کرد.
پایان خبر







نظر شما :