در پنجمین گردهمایی موسسه های فعال در امر آموزش زبان فارسی در جهان مطرح شد؛

آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی ممکن نیست

۰۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۱۷۱ رویدادهای داخلی
تعداد بازدید:۱۳۹۷
پنجمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، پنجم دی ماه به میزبانی جامعه المصطفی در شهر قم برگزار شد.
آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی ممکن نیست

پنجمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، پنجم دی ماه به میزبانی جامعه المصطفی در شهر قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیادسعدی، دراین گردهمایی یکروزه، دکترحدادعادل، ریاست بنیادسعدی، حجت الاسلام و المسلمین عباسی، رییس جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام و المسلمین کارگر، رییس مرکز زبان فارسی جامعه المصطفی، سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و تنی چند از استادان آموزش زبان فارسی سخن گفتند.

غلامعلی حدادعادل، رییس بنیادسعدی در این گردهمایی با اشاره به‌ضرورت چاپ و نشر کتاب های تخصصی تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان اظهار کرد: آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی و توجه به شرایط سطوح دانشی ممکن نیست.

وی افزود: نوعاً آموزش زبان فارسی به افرادی که زبان مادری آن‌ها فارسی نیست مقوله بسیار دشوارتر از دبیری زبان فارسی است، چراکه آموزش صحیح و درست‌زبان فارسی در سطوح کلان و بین‌الملل نیازمند شناخت درست و کافی از برخی اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی گفت: یکی از رویش‌های مهم ادبیات فارسی، تاسیس و راه‌اندازی بنیاد سعدی بوده که در آن جمع قابل‌توجهی از اساتید زبان فارسی و مسئولان ارشد کشوری فعال و اعضای اصلی هیئت‌امنا محسوب می‌شوند.

حداد عادل با اشاره به رویکردهای اصلی فعالیت‌های بنیاد سعدی ابراز کرد: بنیاد بین‌المللی سعدی فعالیت‌های خود را در سطح عالی‌ترین مقام‌های کشور انجام می‌دهد و برای توسعه و گسترش ادبیات فارسی در سطح بین‌الملل تلاش می‌شود از تمام ابرازهای موجود با حفظ مخاطرات و ظرفیت‌های احتمالی استفاده شود.

وی ادامه داد: چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی تدریس ادبیات فارسی به غیر ایرانیان از مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد سعدی است، بنیاد بین‌المللی سعدی تلاش کرده از تجربه‌های موفق نهادهای دیگر مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نحو شایسته‌ای بهره ببرد، حقیقت این بوده که آموزش زبان فارسی بدون استانداردسازی  و توجه به شرایط سطوح دانشی ممکن نیست.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش و توسعه زبان فارسی مهم‌ترین رویکرد بنیاد بین‌المللی سعدی است، با مشخص شدن مرز فعالیت‌های بنیاد سعدی با مراکز آموزشی دیگر گامی مثبت در زمینه سامان‌دهی و استانداردسازی آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشور فراهم‌شده است.

حدادعادل با اشاره به موفقیت‌ها و ظرفیت‌های جامعه‌المصطفی گفت: تحصیل ده‌ها هزار طلبه و دانشجو در این مرکز علمی فرصتی بزرگ برای ادبیات و زبان فارسی ایجاد کرده است، این مرکز جلوه و نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه بوده که تعامل بین اساتید حوزوی و دانشگاهی در آن بسیار برجسته است.

وی تصریح کرد: جامعه المصطفی در طول سال‌های گذشته بیش از 300 هزار نفر از غیر ایرانیان را باادب و زبان فارسی آشنا کرده که از تحولات مهم و اساسی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود. برگزاری 1900 دوره آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی در سطح کشور بی‌نظیر بوده و قابل‌مقایسه با فعالیت دیگر نهادی مدعی نیست.

رییس بنیاد سعدی گفت: فعالیت‌های جامعه‌المصطفی در زمینه آموزش ادبیات فارسی قابل‌مقایسه با فعالیت‌های هشتادساله نهادهای دیگر نیست، چراکه موفقیت این نهاد بسیار بیشتر از نهادهای دیگر بوده است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: آشنایی شش ماه طلاب و دانشجویان غیر ایرانی با زبان و ادبیات فارسی در جامعه المصطفی فعالیت جهش آفرین و تحسین‌برانگیز است و لازم است تا از ظرفیت‌های اندیشمندان این نهاد علمی بیش از گذشته استفاده شود.

در این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسی، رییس جامعه المصطفی نیز با بیان اینکه گستره زبان فارسی درگذشته بسیار بیشتر از حدود جغرافیایی امروز بوده است، گفت: زبان فارسی از طول قرن‌های متمادی رفته بر آن بافرهنگ و ادب اسلامی پیوند خورده و به مهم‌ترین ابزار برای توسعه و ترویج دینی پارسی‌زبانان تبدیل‌شده است.


وی با اشاره به ظرفیت‌های زبان فارسی گفت: فارسی، ‌زبان دوم اسلام بعد از عربی بوده و ازنظر دربرگیری جغرافیایی و جمعیتی نیز رتبه پانزدهم در تکلم به این زبان را به خود اختصاص داده است.  درگذشته نه‌چندان دور فارسی‌، زبان تکلم و ارتباط کشورهای شبه‌قاره و آسیای میانه بود اما متأسفانه امروز قلمرو و گستره آن به ایران و چند کشور دیگر محدود شده است.
وی اضافه کرد: زبان فارسی همواره زبان علمی مهم دانشمندان و اندیشمندان ایرانی بوده است، زبان فارسی از گذشته تا امروز عنصری مهم در انتقال مفاهیم دینی به شمار رفته و از نفوذ ویژه‌ای نیز در بین سرزمین‌های دیگر برخوردار بوده است.
رئیس جامعه المصطفی بابیان توفقیات زبان فارسی در عرصه علم و دانش تصریح کرد: در حال حاضر شش‌دهم تولیدات علمی جهان به زبان فارسی است درحالی‌که حجم تولیدات علمی به زبان عربی یک‌سوم زبان فارسی است، چاپ و نشر کتب فاخر فارسی در کشورهای دیگر نشان‌دهنده عمق علاقه فرهنگ دوستان دنیا به ادبیات و زبان فارسی است.
عباسی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زبان فارسی به زبان معنویت و انتقال مفاهیم عدالت و آزادگی در سطح جهانی تبدیل‌شده است، 300 هزار غیر ایرانی در جامعه المصطفی آموزش زبان فارسی دیده و آموزه‌های آ آشنا شده‌اند.

 وی در پایان با اشاره به رویکرد آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی ابراز کرد: آموزش زبان فارسی پیش‌نیاز رسیدن به اهداف آموزشی این نهاد علمی است، این نهاد در آموزش زبان فارسی تجربه‌های گران‌قدری داشته که می‌تواند برای مؤسسات هم سوء مفید باشد.

در ادامه این مراسم، قائم‌مقام وزیر علوم در سخنانی با بیان اینکه در ۳۳ کشور دنیا کرسی‌های زبان و ادب فارسی فعال است، گفت: کرسی‌های ادب فارسی علاوه بر آموزش زبان و ادبیات فارسی در زمینه مقابله با ایران هراسی و تعاملات فرهنگی با کشورهای هدف مشغول فعالیت هستند.

سالار آملی اظهار داشت: ادبیات و هنر را نمی‌توان در یک جغرافیای خاص محدود کرد. حقیقت این بوده که فرهنگ و ادبیات بهترین و شکیل‌ترین راه در ارائه و انتقال پیام‌های ادبی و دینی در جهان امروز بوده که یکی از مهم‌ترین بسترهای موجود دراین‌بین توسعه و نفوذ ادبیات و زبان فارسی در سطح بین‌الملل است.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور ین‌الملل با اشاره به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: عقلانیت، آرامش، محبت و پایبندی به ارزش‌های والای الهی و انسانی از ویژگی‌های ممتاز و ویژه ادبیات و زبان فارسی است.

سالارآملی با تأکید بر ضرورت تقویت ادبیات و زبان فارسی در سطح بین‌الملل عنوان کرد: حقیقت این بوده که کم‌کاری یا ضعف در زمینه توسعه و نفوذ ادبیات فارسی زمینه‌های بروز و رسوخ هجمه‌های فرهنگی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های ممتاز و برجسته زبان و ادبیات فارسی در برگیری جهان‌بینی والای ارزش‌های الهی و انسانی بوده که امروز می‌توان در بین آحاد مردم دنیا جایگاه و ارزشمندی ویژه‌ای داشته باشد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: شعر و ادبیات فارسی از قرون ابتدایی به مأمن و پناهگاهی برای حفظ ارزش‌های دینی تبدیل‌شده و امروز نمی‌توان این بخش از ادبیات را در جغرافیا یا محدوده خاصی محصور کرد.

سالارآملی با اشاره به ظرفیت مراکز علمی کشور در توسعه ادبیات فارسی ابراز کرد: در حال حاضر ده‌ها هزار دانشجوی خارجی در سطح دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل و فراگیری ادبیات فارسی هستند که باید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هرکدام از آن‌ها با سفیری برای انتقال و معرفی فرهنگ ایرانی و زبان فارسی تبدیل شوند.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ابراز کرد: فعالیت‌های جامعه المصطفی در زمینه توسعه و گسترش ادب و زبان فارسی در سطح مراکز علمی کشور بسیار نمونه و برجسته بوده که می‌تواند به الگویی برای سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود.

بنابر این گزارش، رضا مراد صحرایی معاون بنیاد سعدی و دبیر گردهمایی نیز در بخش اول سخنانش در گردهمایی با اشاره به موفقیت‌های کم‌نظیر جامعه المصطفی در آموزش زبان فارسی گفت: دستاوردهای جامعه المصطفی در آموزش و توسعه زبان و ادبیات فارسی به‌تنهایی قابل‌مقایسه با تمام مراکز فعال آموزشی در زمینه زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: تقویت و گسترش زبان فارسی با ایجاد تمرکز و هم‌افزایی برای رونق آن در سطح دنیا مهم‌ترین هدف از برگزاری پنجمین گردهمایی موسسه‌های آموزش زبان فارسی در دنیا بوده که سعی شده در چهار گردهمایی قبلی بر محور آن‌ها حرکت شود.

معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی با اشاره به برخی از آثار چهار گردهمایی انجام‌شده در زمینه تقویت و توسعه زبان فارسی در سطح بین‌الملل گفت: خوشبختانه در 5 سال گذشته گردهمایی موسسه‌های آموزش زبان فارسی به‌صورت مستمر برگزار و بر مبنای آن مخاطرات و ظرفیت‌های موجود در مسیر توسعه و تقویت زبان فارسی بررسی و احصا شده است.

صحرایی ادامه داد: تدوین کتابچه شناخت نامه زبان فارسی در عرصه بین‌الملل یکی از فعالیت‌های مهم و برجسته بنیاد سعدی در سال‌های گذشته بوده که نقشه راه توسعه و تقویت زبان فارسی در سطوح کلان را مشخص کرده است.

وی با اشاره به حضور فعال موسسه‌های آموزش زبان فارسی در پنجمین گردهمایی اضافه کرد: 34 نهاد و موسسه در پنجمین گردهمایی موسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان شرکت کرده‌اند، همچنین 14 دانشگاه کشور نیز در برگزاری این گردهمایی حضور و مشارکت فعال داشته اند.

معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی بابیان عناوین اصلی پنجمین گردهمایی موسسه‌های فعال زبان فارسی در قم ابراز کرد: راهکارهای تقویت کرسی‌های زبان فارسی در خارج کشور، تولید محتوا و استانداردسازی آزمون‌ها، مباحث آموزش مجازی و  روش‌های جدید در آموزش زبان و ادبیات فارسی و راهکارهای جذب فارسی آموزان و جلوگیری از تعطیلی کرسی های آموزش زبان فارسی در جهان، چهار موضوع و رویکرد پنجمین گردهمایی موسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان است.

در این گردهمایی‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین کارگر، رئیس مرکز زبان فارسی و معارف اسلامی جامعه المصطفی نیز در سخنانی اظهار داشت: تحقیقات علمی در کشور از یک قرن قبل با رویکردهای مطالعات روشمند گره‌خورده و در دل خود نیز میراث دار تمدن بزرگ بشری است که قدمت آن‌ها به هزاران سال برمی‌گردد.

وی افزود: برگزاری گردهمایی‌های ادبی در نوع خود احترام و بزرگداشت نسبت به میراث عظیم بزرگان و همچنین معرفی اندیشمندان و بزرگان ادبی معاصر به نسل جوان و عموم مردم فارسی دوست است.

وی با اشاره به نقش برجسته اندیشمندان و محققان در فرایند تشکیل تمدن نوین اسلامی ابراز کرد: تحقق تمدن نوین و بزرگ اسلامی در سایه وجود اندیشمندان و محققان برجسته و بزرگ تحقق پیدا می‌کند، تجلیل و برگزاری همایش‌های ویژه ادب فارسی سبب ارتقای روحی و نشاط محققان می‌شود.

رئیس مرکز زبان فارسی و معارف اسلامی جامعه المصطفی عنوان کرد: فرهنگ مهم‌ترین اصل تمدنی بوده و در این زمینه ادبیات فارسی میراث دار تمدن قرون نخستین بوده که معرفی آن به جهانیان می‌تواند در بازشناسی و احیای تمدن نوین اسلامی بسیار مهم و برجسته باشد.

کارگر با اشاره به ظرفیت‌های جامعه المصطفی اضافه کرد: هدف‌گذاری این مرکز پاسخگویی دینی مستند و صحیح به جهانیان با استفاده از میراث عظیم قران کریم و سنت است و در حال حاضر بیش از 170 واحد آموزشی در این مرکز فعال است، تمرکز بر توسعه ادبیات فارسی برای جلوگیری از استحاله فرهنگی بسیار مهم است.

در بخش دوم همایش، چهار نشست تخصصی با موضوعات  «تولید محتوا و استانداردسازی آزمون های زبان فارسی»، «آموزش مجازی زبان فارسی در جهان»، «روش ها و شگردهای نوین در آموزش زبان و ادبیات فارسی» و «راهکارهای جذب فارسی آموزان و جلوگیری از تعطیلی کرسی های آموزش زبان فارسی و ادبیات فارسی در جهان» برگزار می شود که ریاست این نشست ها به ترتیب با دکتر بهروز محمودی بختیاری، رییس مرکز زبان فارسی کالج علوم پزشکی تهران، دکتر احسان طوفانی نژاد، مدیر تولید محتوای الکترونیک بنیاد سعدی، دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، دکتر بهادر باقری، سرپرست معاونت اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور وزارت علوم و حجت الاسلام و المسلمین کارگر، رییس مرکز آموزش زبان فارسی و معارف جامعه المصطفی(ص) برگزار شد و نمایندگان موسسه های فعال در امر آموزش زبان فارسی نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند.

در بخش پایانی گردهمایی یکروزه، هر کدام از نمایندگان موسسه های فعال که آثار جدیدی در یکسال اخیر تالیف و منتشر کرده بودند، به معرفی آثارشان پرداختند و  جمع بندی گردهمایی توسط دبیر همایش و رییس بنیادسعدی انجام شد و مقرر شد موسسه هایی که علاقمند به میزبانی این گردهمایی در سال آینده هستند، پیشنهاد خود را ارائه دهند.

پایان خبر

 

 

 

 


نظر شما :