آیین گرامیداشت مولانا در مالزی برگزار شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۰۸۸ زبان فارسی در جهان
تعداد بازدید:۸۳۳
به مناسبت سالروز بزرگداشت حافظ و مولانا، نشست ادبی «بشنو از نی» با حضور صاحب نظران و علاقه مندان به آثار این دو شاعر بزرگ پارسی گوی در شهر کوالالامپور برگزار و کارشناسان و ادبای حاضر در این نشست پیام ها و مضامین عرفانی و اجتماعی اشعار مولانا را بررسی کردند.
آیین گرامیداشت مولانا در مالزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی به نقل از  رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، روز شنبه 21 مهرماه، نشست ادبی بزرگداشت مولانا تحت عنوان « بشنو از نی» با حضور اساتید زبان و ادبیات فارسی و گروهی از علاقه مندان به مولانا، در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، ابتدا رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی گفت: پیام ها و مضامین انسانی اشعار و آثار مولانا به گونه ای عمیق است که بیشتر جوامع بشری در سراسر جهان از آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در سیستم آموزشی، تعلیم و تربیت و توسعه فرهنگ و ادب خود استفاده کرده اند.
علی محمد سابقی افزود: مولانا برای یک محل و ناحیه جغرافیایی پیام ندارد، بلکه انسان ها را هدف قرار می دهد که جز در مسیر تعالی به موضوع دیگری نیندیشند.
وی همچنین گفت: مساله مهمی که در زندگی مولانا مشهود است، موضوع غلبه بینش بر دانش است، زیرا علوم فرآوری نشده بسان ماده غذایی خام می ماند که می تواند سلامتی انسان را به مخاطره بیاندازد، بنابراین علم چنانچه به بینش منتج نشود، زمینه تکامل را فراهم نمی سازد.

سابقی گفت: آنچه که ایرانی ها را به هم پیوند می دهد علاوه بر دین و مذهب، مشخصه زبان و ادبیات فارسی است که هموطنان را با هر گرایش فکری و سیاسی با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند می دهد و این دوستی حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی و .. مربوط به گذشته و حال نیست، بلکه آیندگان نیز از این بزرگان به نیکی و شکوه تجلیل خواهند کرد.

سخنران بعدی این نشست، دکتر فریبا عدمی، رییس اداره فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بود که در نشست ادبی «بشنو از نی» پیرامون معرفت دینی مولوی و تعبیر او از عاشورا سخن گفت.

وی گفت: مولوی در اشعار خود در ارتباط با حماسه عاشورای حسینی این واقعه را تجلی ایثار و فداکاری دانسته و یاران حسین ابن علی (ع) عاشقانه در راه او جانفشانی کردند.
عدمی افزود: مولانا در خصوص واقعه عاشورا، عقل و عشق را در ترازوی سنجش قرار می دهد و معتقد است این رویداد غلبه عشق بر عقل را نشان داد و یاران سپاه حسینی جان را در راه مولای خود فدا کردند. رییس اداره فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مولوی در اشعار خود ادبیات تعلیمی و عاشقانه را بیان کرده و در عین حال ابتدا و انتهای مفاهیم غزلیات و شعرهای او اتصال به ریسمان الهی است و در واقع در حصار عشق حق تعالی قرار دارد. مولانا آنچه را که در سروده های خود بدان بسیار تکیه دارد، آیات قرآن است و بریدن از تعلقات دنیوی و اتصال به عشق الهی و تکیه برآن بوضوح در اشعارش مشاهده می شود.
این استاد زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: مرگ در دیدگاه مولوی بریدن از تمامی دلبستگی ها و وابستگی های دنیوی و گام برداشتن در مسیر الهی است که همانا راه هدایت و عروج انسان به شمار می رود. امروز مولانا در جهان به دلیل آنکه در اشعار خود از واقعیات سخن به میان آورده مورد ستایش قرار دارد و درس زندگی در بند بند اشعارش به خوبی برای انسانها قابل فهم و درک است.
سپس دکتر محمد عطاران یکی از استادان دانشگاه مالزی در نشست «بشنو از نی» طی سخنانی پیرامون تاثیر مولوی بر سیستم تعلیم و تربیت گفت: این شاعر شهیر ایرانی تقریبا تمام آثارش مرتبط با تعلیم و تربیت است و مهمترین پیام وی دراین زمینه این است که نظام تعلیم و تربیت نیازمند بازنگری و پرهیز از شتابزدگی است.
استاد ایرانی دانشگاه یو ام مالزی معتقد است که نظام تعلیم وتربیت بر اساس نیاز روز و نیازمند بازنگری و بازیابی است و در این ارتباط باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز شود.
وی گفت: واقعیت این است که ضروری است با برنامه ریزی دقیق در این بخش امنیت خاطر و آرامش لازم برای معلمان ونیز والدین را فراهم سازیم تا نتایج مورد انتظار بدست آید.
وی پیرامون حکایت تربیت از منظر مولانا توضیح داد: تدبر در اشعار مولوی، همانگونه که در قرائت شعرها توسط ادبا نسبت به عامه مردم متفاوت است، راه های تعلیم و تربیت نیز روش های مختلفی را طلب می کند.
عطاران افزود: امروز در حوزه عمومی تعلیم و تربیت یکسو مربی، معلم و استاد دانشگاه را داریم و در سوی دیگر پدران و مادران قرار می گیرند که هدف هر دو بخش تغییر رفتار براساس اصول مورد پذیرش است، اما حذف یک رفتار نادرست و جایگزین سازی روش صحیح و مورد پذیرش در کوتاه زمان میسر نیست.
وی تصریح کرد: آموزه های مولانا حاکی از این است که حرکت سریع در عالم تعلیم وتربیت معنا پیدا نمی کند و صبر و انتظار از مشخصه های یک معلم و مربی است و مولانا در مباحث خود در قالب اشعار به خوبی این موضوع حساس را تشریح می کند.
عطاران اضافه کرد: تدبر در آثار مولانا نشان می دهد که تعلیم و تربیت نیازمند فراغت لازم است و بنابراین این فراغت باید توسط سیستم آموزشی از یکسو و از سوی دیگر توسط خود والدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت فراهم شود.
آخرین سخنران جلسه دکتر ناصرقلی سارلی استاد کرسی زبان فارسی و مطالعات ایران در دانشگاه پوترای مالزی (یو پی ام) بود که طی سخنانی در مورد داستان پردازی در آثار مولانا برای رساندن پیام های اخلاقی و تربیتی گفت: کتاب مثنوی پیش از آنکه دارای مشخصه عرفانی باشد، دارای مضمون انسانی در مسیر تعالی و اتصال به ریسمان الهی است.
به گفته وی، مثنوی مولانا کتاب پر رمز و راز محسوب می شود که در همه سطوح موضوع هایی را برای عرضه دارد و انسانها برای زندگانی خود می توانند از آن سرمشق بگیرند.
وی یادآور شد: مولوی داستانسرا نیست اما از داستان برای رساندن پیام های خود استفاده کرده و اغلب داستانهای نقل شده توسط او، صرفا مربوط به خودش نیست بلکه از قصص قرانی و سایر کتب آسمانی استفاده کرده است.
سارلی تصریح کرد: مثنوی کتاب یگانه ای است که در زمان خود و پس از او مشابهی ندارد، ضمن اینکه داستانهایش در بطن خود مفاهیم بلند و گویا دارند، با کل اثر هم تناسب پیدا می کند و هدفش بیان قصه و داستان نیست بلکه این داستانها حاوی پیامی هایی هستند که در پوشش داستان مطرح می شوند.
وی در خصوص سایر ویژگی های آثار مولوی گفت: مشخصه دیگر مولوی وجود چند صدایی درآثارش است . این نویسنده شهیر ایرانی در تمامی آثار خود بواقع چندصدایی را بازتاب داده و این مهم ابزاری برای انتقال مخاطب به کانون حقایق روزگار است که در لحنی مناسب و شیوا بیان شده اند .

پایان خبر