انتشار دوره ۶ جلدی «خودآموز زبان فارسی» در لبنان

۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۰۷۳ رویدادهای پیش رو
تعداد بازدید:۳۲۹
مدیر مرکز آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا (س) در لبنان و مؤلف کتاب 6 جلدی «خودآموز زبان فارسی» از انتشار این کتاب خبر داد.
انتشار دوره ۶ جلدی «خودآموز زبان فارسی» در لبنان

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا (س) در لبنان و مؤلف کتاب 6 جلدی «خودآموز زبان فارسی» از انتشار این کتاب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیده فاطمه رسولی‌موسوی، مدیر مرکز آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا (س) از انتشار کتاب 6 جلدی «خودآموز زبان فارسی» به تالیف خود، خبر داد و در توضیح این مجموعه آموزشی گفت: این خودآموز پس از دو دهه تدریس در مراکز آموزشی داخلی و خارجی، پژوهش و بازنگری‌های مکرر، تألیف و منتشر شده است.

وی آموزش به صورت چندرسانه‌ای، داشتن تمرین‌های متنوع با هدف تقویت و تثبیت آموخته‌های زبان‌آموزان، آشنایی با الگوهای گفتاری غیررسمی زبان فارسی به منظور رفع نیازهای گفتاری روزمره را از ویژگی‌های این خودآموز خواند.

رسولی‌‌موسوی بیان کرد: در این خودآموز به سیر منطقی آموزش از آسان به مشکل، استفاده از شیوه‌های آموزشی فعال و تمرین‌های گروهی، استفاده از روش آموزش ارتباطی زبان فارسی توجه شده است.

وی همچنین تسلط به زبان فارسی در کوتاه‌ترین زمان را از دیگر ویژگی‌های این خودآموز عنوان کرد.

مدیر مرکز آموزش زبان فارسی جامعه‌الزهرا (س) در ادامه نرم‌افزار صوتی این خودآموز را ابزاری مؤثر در تقویت بیان و لهجه دانست و اظهار کرد: این خودآموز برای تمام علاقمندان به فراگیری زبان فارسی، اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان و حتی افراد با سطح تحصیلات مقدماتی، افراد فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، علاقمندان به تحصیل در کشورهای فارسی‌زبان و ایرانیان مقیم خارج کشور مفید است.

سیده فاطمه رسولی‌موسوی پیش از این نیز در سال 1387 کتاب 6 جلدی آموزش زبان فارسی در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته را منتشر کرده بود.

در معرفی کتاب 6 جلدی «خودآموز زبان فارسی» آمده است:

«مجموعه آموزش زبان فارسی در 6 جلد، حاصل یکی از تجربه‌های بیست ساله آموزش زبان فارسی معاونت بین‌الملل جامعه‌الزهرا (س) است. این مجموعه در اسفند 1388 در جشنواره ملی زبان فارسی و اهل قلم استان اصفهان رتبه اول و نشان علمی دریافت کرده است. این کتاب مشتمل بر سه دوره مقدماتی، متوسط، و پیشرفته است.

ویژگی‌های این اثر به شرح زیر است:

1- این دوره آموزشی با در نظر داشتن چهار مهارت زبانی (گوش دادن، گفتن، خواندن و نوشتن) در کلاس درس و توسط استاد برگزار می‌شود.

2- این مجموعه به زبان معیار توجه داشته و در جلدهای اولیه (دوره مقدماتی) تلاش شده است تا زبان‌آموزان با زبان گفتاری آشنایی مختصری پیدا کنند و بتوانند امور ارتباطی خود را در جامعه پیش ببرند.

3- در تمام دروس تلاش شده است که هر متن علاوه بر نظر داشتن به نیاز زبان‌آموزان در راستای گسترش گنجینه لغات و ایجاد توانمندی گفتاری آنان، دارای مفاهیم ارزشی، اخلاقی و معرفتی باشد، تا بدین ترتیب بستری مناسب برای استفاده از دوره‌های کاردانی و کارشناسی رشته معارف اسلامی، فراهم شود.

4- کوشش شده است که قواعد دستوری هر چه ساده‌تر نوشته شود.

5- تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب به گونه‌ای است که زبان‌آموز تنها با فراگرفتن عمیق و دقیق درس می‌تواند بدان‌ها پاسخ مناسب دهد و از طرفی انجام تمرین نیز به یادگیری اساسی و بحث و تحلیل بهتر متون درسی کمک می‌کند.

6- یکی از اهداف برنامه درسی برای زبان‌آموزان، آشنا شدن آنها با قواعد درست نوشتن، کسب مهارت در کاربرد صحیح کلمات، زیبانویسی، تندنویسی و درست‌نویسی است. برای تحقق این هدف، هم زمان با تدریس کتاب‌های آموزش زبان، درس املا و انشا هم در نظر گرفته شده است.

7- از زبان واسطه در آموزش استفاده نشده است.

8- متن‌هایی در پایان درس‌ها تحت عنوان مطالعه آزاد به منظور ایجاد تنوع در آموزش و علاقمند ساختن به مطالعه متون غیردرسی آمده است.

9- رسم‌الخط کتاب، عمدتاً بر اساس مصوبات کمیسیون شیوه املایی فرهنگستان، اتخاذ شده است.

10- در پایان جلد چهارم، پنجم و ششم، واژه‌نامه قرار گرفته است.
11- سعی شده تا کتاب سیری از ساده به دشوار داشته باشد. این سیر نه تنها در واژگان و در حوزه مفاهیم، بوده است؛ بلکه تا حد زیادی، در تمرین‌ها، نگارش، دستور زبان و نکات ادبی رعایت شده است. نرم‌افزار صوتی این مجموعه آموزشی نیز برای استفاده علاقمندان تهیه شده است.»

پایان خبر


نظر شما :