با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد؛
چهارمین نشست همکاری بین بنیاد سعدی و حوزه آسیای میانه، قفقاز و ترکیه

چهارمین نشست از «سلسله نشستهای منطقهای همکاریهای مشترک بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» در «حوزه آسیای میانه، قفقاز و ترکیه»، ۲۸ تیر در بستر فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست که با حضور جمعی از رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، مدیران، کارشناسان بنیاد سعدی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ترکیه برگزار شد، دستاوردهای بنیاد سعدی در عرصه بینالملل و آموزش و پژوهش، با طرح موضوع وضعیت آموزش زبان فارسی در کشورهای این حوزه و تشریح چالشهای پیش رو بررسی شد.
در این نشست آقایان محمود صدقی زاده، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا، کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی ایران در استانبول، نوید رسولی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در باکو- آذربایجان، پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان، علی اکبر طالبی متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، ابوالفضل ربیعی وابسته فرهنگی ایران در نخجوان و امیر احمدی، مدیر امور آموزشی بنیاد سعدی و زهرا سالمی، دبیر نشست و رئیس اداره اروپا و زینب کوشکی، کارشناس ترکیه و آذربایجان در بنیاد سعدی در خصوص اقدامات انجام شده، فرصتها و چالشهای آموزش زبان فارسی در حوزه آسیای میانه، قفقاز و ترکیه سخنرانی کردند.
برخی چالشهای آموزش زبان فارسی که از سوی نمایندگیهای فرهنگی خارج از کشور به عنوان نمایندگان بنیاد سعدی، مطرح شد، عبارتند از: فقدان نگاه فرهنگی به منطقه با تمرکز بر درآمدزایی زبان فارسی، فقدان توجه به ظرفیت مدارس در ترکیه، اختصاص نیافتن ظرفیت برای اردوهای آموزشی در قیاس با دیگر زبانهای رقیب، لزوم افزایش جاذبههای آزمون آمفا و اختصاص وجهه علمی و کاربردی به این آزمون برای ایجاد انگیزه و جذب شرکتکنندگان، مشکل جابهجایی مکرر مکان مرکز آموزش استانبول و ریزش تعداد زبان آموزان، مشکلات خرید اینترنتی کتابهای بنیاد از سایت طاقچه و فقدان امکان پرداخت اینترنتی در ترکیه، لزوم تمرکز بر تألیف منابع جامع و نه مکرر و پراکنده، شدت مشکلات اینترنت در ترکمنستان و لزوم ارائه منابع آفلاین، لزوم کاستن از هزینههای ثبت نام دورههای مجازی و یا هزینه کتاب برای برخی مناطق از جمله ترکمنستان، لزوم افزایش منابع مالی حوزههای پرکار و حفظ امکانات موجود، کمبود منابع آموزشی، مشکلات ارسال کتاب و نیاز به انتشار کتاب در محل، لزوم تجلیل از استادان و پژوهشگران برتر و ایجاد دسترسی آنها به منابع علمی دیجیتال، آشنا نبودن و فقدان دسترسی پژوهشگران به آثار ادبیات معاصر و نیاز به ارسال این منابع به مناطق به شکل فیزیک یا دیجیتال، لزوم حمایت گسترده از دانشجویان هم در قالب بورسیه و هم دیگر حمایتها، لزوم برگزاری دورههای دانشافزایی حضوری در ایران در دوران پساکرونا، لزوم برگزاری هفتههای زبان فارسی در کشورهای مختلف، نیاز به تجهیز اتاقهای ایران در برخی دانشگاهها، فقدان مخاطب شناسی در تألیف متون آموزشی و نادیده گرفتن نیاز مخاطبان و…
در ادامه نشست امیر احمدی، مدیر امور آموزشی بنیاد در پاسخ به سوالات و درخواستهای نمایندگان، آزمون آمفا را آزمونی بسیار مهم دانست و برگزاری جلسهای مجزا برای معرفی آن را الزامی دانست.
وی در پاسخ به مشکلات خرید کتاب از سایت طاقچه، رفع مشکل پرداخت اینترنتی از طریق تغییر پلتفورم را در دستور کار فوری بنیاد دانست و افزود: لزوم تهیه فیلمهای آموزشی و برنامههای آفلاین برای کشورهایی که مشکل اینترنت دارند، راهبردی است.
احمدی همچنین در خصوص تجلیل از استادان و پژوهشگران گفت: تدوین آئین نامه تقدیر از تلاشگران عرصههای آموزش زبان فارسی در کشورهای مختلف در دست تصویب است.
وی در خصوص ارسال منابع آموزشی ادبیات معاصر به برنامه بنیاد برای رفع این مشکل اشاره و یادآوری کرد که انجام در دست انجام است و به زودی اعلام میشود.
مدیر امور آموزشی بنیاد سعدی تدوین منابع مختص مدارس و نیز مخاطبان خاص را گام بعدی بنیاد دانست و گفت: کتاب شیراز را میتوان با تغییراتی مختصر برای این منظور آماده ارائه کرد.
پایان خبر /
نظر شما :